PIONIER IN CO2-REDUCTIE

GREET VANDERHEYDEN EN BERNARD DERYCKERE "Bedrijven die permanent bezig zijn met duurzaam ondernemen, zijn over tien jaar nog volop in de markt." © EMY ELLEBOOG
Wouter Temmerman medewerker Trends

In vijf jaar zette Alpro meer dan een kwart miljard euro aan de kant voor duurzame investeringen. Dat loont, want de omzet stijgt fors en de CO2-uitstoot loopt stevig terug.

De voorbije vijf jaar investeerde Alpro, de Europese marktleider in plantaardige alternatieven voor zuivel, 270 miljoen euro in groei van het bedrijf en in CO2-reductie. Daarvan legde het bedrijf 115 miljoen euro dit jaar op tafel. Dat bedrag gaat in belangrijke mate naar de productiesite in Wevelgem, waar het onder andere een volledig geautomatiseerd magazijn van 43 meter hoog neerzet met een capaciteit van 40.000 paletten. Het voormalige magazijn bouwt het om tot een productiehal met vier extra verpakkingslijnen en een afvullijn.

De uitbreiding onderstreept het succes van het uitgebreide aanbod onder de merken Alpro en Provamel, maar is ook een duurzame ingreep, benadrukt CEO Bernard Deryckere. “Alpro wil pionieren in CO2-reductie met een wetenschappelijke onderbouw. Bij die investering horen ook een hoogtechnologisch koelingssysteem en een uitbreiding van de waterzuivering, de afgifte en de recuperatie van warmte doorheen de fabriek.”

Voor midden 2017 kondigt Alpro ook een tweede warmte-krachtkoppeling aan. Die zal onder meer het geproduceerde biogas omzetten in elektriciteit en zo de volledige elektriciteitsbehoefte van Alpro dekken. De focus op wetenschappelijk onderbouwde ingrepen hangt samen met het Climate Savers Programme van het WWF. Als lid engageert Alpro zich tot een verlaging van de CO2-uitstoot met 26 procent per kilo product tussen 2010 en 2020. “Tussen 2010 en 2016 realiseerden we een vermindering met 17 procent”, rekent sustainable development manager Greet Vanderheyden. “Een daling dankzij investeringen in logistiek en gebouwen, maar ook dankzij een energieteam dat voltijds ons verbruik opvolgt.” De CO2-ambities gelden ook voor de grondstoffen, want Alpro koppelt die aan programma’s voor lokale teelt. Meer dan de helft van de soja komt uit Europa, met extra aandacht voor teelt in Nederland en België. De niet-Europese soja komt via de waterwegen naar Wevelgem.

Nieuwe, Franse eigenaar

De forse omzetgroei die Alpro de voorbije jaren neerzette, lokte de aandacht van Danone. De zuivel- en waterreus kondigde deze zomer de overname aan van het Amerikaanse WhiteWave, het moederbedrijf van Alpro. Het sterkt de overtuiging van Bernard Deryckere. “We creëren economische welvaart met een model dat inzet op gezonde voeding voor de mens via een productie die gezond is voor de planeet. Dit is niet enkel voor ons een noodzaak. Ik ben ervan overtuigd dat bedrijven die permanent bezig zijn met duurzaam ondernemen, over tien jaar nog volop in de markt zijn.”

WOUTER TEMMERMAN

“We creëren economische welvaart door in te zetten op gezonde voeding voor de mens via een productie die gezond is voor de planeet”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content