Eigen identiteit eerst
...

Eigen identiteit eerstVerrukkelijk balorige betoogboeken die zich geen zier bekommeren om political correctness schrijft de Nederlandse socioloog Pim Fortuyn. Zijn procédé is gekend : hij pakt uit met vranke provocante stellingen, die doorgaans glimmen van het ultraliberale gedachtengoed. Bij nader inzien laten ze zich evenwel helemaal niet zo gauw-gauw klasseren. Deze keer gaat de gewezen hoogleraar op het eerste gezicht wel erg ver. Tegen de islamisering van onze cultuur lijkt een oefening in het verdacht maken van de moslims in het algemeen en de moslims onder de migranten in het bijzonder. Zelfs voormalig minister Marcel Van Dam liet een tv-debat met Fortuyn eindigen in een scheldkanonnade. Of stuurde de doorgewinterde politicus daar gewoon op aan ? In zijn socialistische ogen is Fortuyn immers een renegaat. Tot 1990 was Fortuyn lid van de PvdA, maar toen zijn eerste spraakmakende boek ( Zonder ambtenaren) verscheen, had hij zijn kaart al weggegooid. Met zijn nieuwe boek waarschuwt Fortuyn voor een eventuele overheersing van de islamitische cultuur. Dat doet hij echter niet uit vrees voor het geloof of het anders-zijn. Met racisme heeft zijn waarschuwing niets te maken. Het probleem schuilt in de vermenging van staat en godsdienst, die sommige invloedrijke moslims, de fundamentalisten voorop, nastreven. Als we dat toelaten, wordt ons westers democratisch humanisme, een tolerant en emanciperend maatschappijbestel waarvoor we eeuwenlang gevochten hebben, verwoest.De noordelijke Nederlanden konden de inquisitie grotendeels buiten de deur houden door de open geest. Vandaag wordt dat Nederlandse (lees : westerse of op zijn minst West-Europese) denken evenwel uitgehold door cultuurrelativisme. We hebben geen interesse meer voor ons verleden en voor de waarden waarop onze democratische staat geheid is. Kortom, we hebben geen interesse meer voor onze identiteit. Erger nog, wie daarover schande roept, wordt al gauw gebrandmerkt als een extreem-rechtse barbaar. Hoe fel hij ook tekeer gaat, er zijn voldoende redenen aan te halen dat Fortuyn ver van dat bekrompen en funeste kamp staat. We moeten trots durven zijn op onze judäisch-christelijke-humanistische traditie en de democratie die daaruit voortsproot. Die moeten we durven verdedigen, zo pleit Fortuyn. Tegelijkertijd roept hij op om de migranten een betere kans te geven zich te integreren. Er moet meer geïnvesteerd worden in hun toekomst, zodat ze ook evenwaardige kansen krijgen. Integratie ? Daar begint alweer een volgend heftig debat.LDD Pim Fortuyn, Tegen de islamisering van onze cultuur. Bruna, 110 blz., 295 fr.