Pierre Boseret (57) werd vorig jaar in februari benoemd tot algemeen directeur Troc.com Belux en Duitsland. Troc.com is gespecialiseerd in de verkoop van tweedehandse goederen en Boseret werkt al sinds 2000 voor het bedrijf. Hij runde twee jaar de winkel in Wilrijk, werd vervolgens verantwoordelijk voor de opvolging van de franchisenemers en voor de expansie. Consumenten kunnen met hun in goede staat verkerende goederen naar Troc.com. Daar schat men de waarde en voor dat bedrag staan de spullen twee maanden in de winkel. Zijn die dan nog niet weg, dan gaat er per maand 10 procent af. Troc.com verwerft een inkomen op basis van een commissie.
...

Pierre Boseret (57) werd vorig jaar in februari benoemd tot algemeen directeur Troc.com Belux en Duitsland. Troc.com is gespecialiseerd in de verkoop van tweedehandse goederen en Boseret werkt al sinds 2000 voor het bedrijf. Hij runde twee jaar de winkel in Wilrijk, werd vervolgens verantwoordelijk voor de opvolging van de franchisenemers en voor de expansie. Consumenten kunnen met hun in goede staat verkerende goederen naar Troc.com. Daar schat men de waarde en voor dat bedrag staan de spullen twee maanden in de winkel. Zijn die dan nog niet weg, dan gaat er per maand 10 procent af. Troc.com verwerft een inkomen op basis van een commissie. PIERRE BOSERET (TROC.COM). "Ja. Ik ben verantwoordelijk voor de keten in België, Luxemburg en Duitsland. Ik moet de keten laten draaien en zorgen voor expansie. Het eerste doel was de onderneming zo rendabel mogelijk maken: het bestand van de winkels stabiliseren. Dat betekende ook de ongezonde winkels sluiten. Vaak om structurele redenen: een franchisenemer die zijn werk niet deed zoals zou moeten en dus ook geen resultaten haalde." BOSERET. "Dat is inderdaad moeilijk geweest. Sinds 2008 zijn de prijzen in de ketens van nieuwe meubelen serieus gedaald. Dat betekende dat de prijzen voor tweedehandsartikelen ook daalden. Dat is een tendens van de jongste jaren. We hebben dat opgevangen door meer trafiek naar de winkels te genereren. Zo hebben we onze omzet gehaald. De kwaliteit van de aangeboden artikelen was ook beter. Het is in zekere zin een crisisverschijnsel. De mensen halen er hun neus niet meer voor op om in een winkel van tweedehandse spullen binnen te gaan. Ze zoeken naar 'goede zaakjes'. Als je ziet hoeveel goederen de mensen nog weggeven, dat is fenomenaal. Ons hoofddoel is de mensen te laten weten dat als ze iets nieuws willen kopen, ze eerst aan Troc.com moeten denken om wat ze nog hebben te verkopen. "We hebben wat concurrentie van de kringloopwinkels, maar wij beginnen waar de kringloopwinkel stopt. De mensen beseffen dat bij ons hun spullen nog wat waard zijn, dat ze er nog geld voor kunnen krijgen. Bij een kringloopwinkel geef je het weg." BOSERET. "Dat was een van de sterke punten vorig jaar. Het ging er vooral om ons bekend te maken via de media. We zijn veel in de kranten, radio en op tv gekomen om uit te leggen waar we mee bezig zijn. Dat was vooral public relations. We hebben ook twee grote acties gedaan rond de winkelpunten: een opendeurweek én -weekend. Daar hebben we radioreclame voor gedaan. We hebben ook geadverteerd in Humo en in kranten. De middelen die we met dertig winkels in België en Luxemburg hebben, zijn echter niet enorm: 1,5 à 2 procent van de omzet gaat naar reclame. Dat is een druppel in de oceaan. Daarom hebben we veel pr gedaan. BOSERET. "Nee, en ik wil dat ook niet. Er zijn franchisenemers die hulp nodig hebben, die gecoacht moeten worden. Dat is ook boeiend en plezierig. Ik probeer zo veel mogelijk op het terrein te zijn en niet zoveel met paperassen bezig te zijn. Ik zoek in Duitsland nog een partner. Ik heb er een adjunct en een trainingsmanager die de vorming doen in de keten. Die helpen mee op het terrein." AVP"We hebben wat concurrentie van de kringloopwinkels, maar wij beginnen waar de kringloop-winkel stopt"