Pierre Bergé & Associés versterkt zich in België

Het Franse veilinghuis Pierre Bergé & Associés, sinds 2006 aanwezig in Brussel, is intussen marktleider geworden en zet zijn expansie in ons land voort.

Toen Pierre Bergé & Associés (PBA) zich in 2006 op de Brusselse Grote Zavel vestigde, was het nog een piepjong veilinghuis. Het werd in 2002 in Parijs opgericht door Pierre Bergé, de oprichter van de firma Yves Saint-Laurent, met twee veilingmeesters, Frédéric Chambre en Antoine Godeau. Nadat de firma in 2003 een kantoor geopend had in Genève, streek ze ook bij ons neer, waar ze zich al snel deed gelden en tegenwoordig een leiderspositie bekleedt. “In tegenstelling tot andere, internationaal actieve – en voornamelijk Angelsaksische – veilinghuizen, die alleen maar een vertegenwoordigingskantoor geopend hebben, beschikt Pierre Bergé & Associés in België over een concrete plek waar de Belgische klanten hun voorwerpen te koop kunnen aanbieden”, verduidelijkt Constantin Chariot, directeur-generaal van Pierre Bergé & Associés Belgium. “De objecten gaan niet over het Kanaal of de oceaan om verkocht te worden, maar worden in Brussel aangeboden of, naargelang van het type, in Parijs of Genève. Dat stelt onze klanten gerust.”

27 miljoen euro in Brussel

Pierre Bergé & Associés kwam in België terecht door de overname van Servarts Beaux-Arts van de gebroeders De Jonckeere, handelaars in schilderijen. Het veilinghuis betrok de oude ateliers van meester-bontwerker Mallien op de Grote Zavel in Brussel. In dat prestigieuze gebouw, dat ooit het Postmuseum herbergde, is een twintigtal mensen aan de slag onder de leiding van Constantin Chariot, die zich in maart bij de firma voegde. Hij zet het werk voort dat begonnen werd door Frédéric Chambre, die de lancering van PBA in ons land orkestreerde.

In minder dan vijf jaar is de Brusselse vestiging de belangrijkste geworden voor PBA. In 2009 realiseerde ze een omzet van bijna 27 miljoen euro op een totaal van een kleine 50 miljoen voor Parijs, Genève en Brussel samen. “Iedere stad heeft haar specialisatie”, zegt Chariot. “In Parijs treffen we de archeologie, de oude boeken, antieke meubels en oude meesters aan; in Brussel de primitieve kunst, Scandinavisch design, Belgische kunst en moderne en hedendaagse kunst. Genève houdt zich dan weer bezig met de verkoop van oude juwelen en luxehorloges. Die taakverdeling houdt geen enkele verplichting in voor de verkoper, alleen is het duidelijk dat hij waarschijnlijk een betere prijs zal krijgen in Genève voor de juwelen en in Brussel voor het design.”

Leider in design

Design heeft de wind in de zeilen en daarin leidt PBA het Europees peloton. De afdeling ‘Kunstnijverheid en Design van de 20ste en 21ste eeuw’ zorgde vorig jaar voor een kwart van de verkoop (13,7 miljoen euro). Voor design is Brussel in korte tijd uitgegroeid tot een must, meer bepaald voor het Scandinavisch design. “Daarin zijn we zelfs wereldleider”, benadrukt de directeur-generaal. “Er is een grote vraag naar Scandinavisch design en daarvan profiteren wij. Het Brusselse veilinghuis is uitgegroeid tot een referentie, zowel bij de professionals als bij het publiek. Met onze geplande vestiging in Antwerpen willen we trouwens dichter bij de Vlaamse markt komen, die verzot is op design. Op termijn hopen we ook de Nederlanders aan te trekken.”

De recente opening van een Luiks kantoor en de vestiging in Antwerpen hebben allebei tot doel om de Belgische verankering van PBA Belgium te versterken. “Pierre Bergé & Associés wordt in het noorden van het land nog altijd beschouwd als een Franse firma, ook al hebben we al veel Vlaamse klanten”, legt Chariot uit. “Pierre Bergé wil met PBA Belgium in België actief zijn als lokaal veilinghuis en zich dus op het hele land richten. De Luikse en Antwerpse kantoren zullen ons in staat stellen om dichter bij het publiek en de potentiële klanten te komen. Met de nieuwe vestigingen willen we ook uitzwermen naar de euregio Maas-Rijn (via Luik) en naar Nederland (via Antwerpen).”

Want al is PBA een jong veilinghuis vergeleken met zijn Angelsaksische collega’s, toch kan het al bogen op een zekere aura en een internationaal netwerk. Bovendien draagt de faam van Pierre Bergé – het is de eerste keer dat hij zijn naam leent aan een van zijn ondernemingen – bij tot de naambekendheid.

En die naambekendheid wil het verdedigen met een combinatie van ernst en professionalisme. “Op de Belgische markt, waar de openbare verkoop niet zo beschermd wordt als in Frankrijk, kunt u bijvoorbeeld na een verkoop geen verzet aantekenen”, stelt Chariot vast. “Met andere woorden, als men u een Picasso verkoopt en u toont achteraf aan dat het om een vervalsing gaat, zal men u in België niet terugbetalen, in Frankrijk wel. Wij hebben die Franse verplichting in België opgenomen als verkoopargument. Als de vervalsing bewezen wordt, betalen wij u terug.”

Strips en auto’s

Geveild wordt er het hele jaar door, met piekperiodes net voor de zomervakantie, en net voor de feestdagen. De potentiële kopers kunnen de veilingen bijwonen in Brussel of ze volgen via de telefoon of het internet. “Ze kunnen ook een koopopdracht achterlaten als ze op de dag van de veiling niet aanwezig kunnen zijn”, voegt de directeur eraan toe. “In dat geval geven ze ons een order met een maximumbod. Dat is gemakkelijker dan over de telefoon, want wij volgen tijdens de verkoop geen strikte timing en het is dan ook soms moeilijk om op een bepaald uur contact op te nemen met de koper.” Met zijn verschillende vestigingen in Europa biedt PBA de verkopers ook de kans om andere kopers te bereiken naargelang van de marktvraag. Die politiek van openheid bevordert de diversiteit van de voorwerpen die te koop aangeboden worden en verbreedt de prospectiewaaier.

Met haar steunpunten in Luik en Antwerpen biedt de Brusselse firma de Belgische klanten de mogelijkheid om zich met vertrouwen op de nationale en internationale markt te bewegen. PBA Belgium is ook van plan binnenkort twee nieuwe afdelingen te openen die de Belgen zeker zullen interesseren: strips en auto’s voor verzamelaars. De eerste verkopen staan gepland voor het begin van 2011.

guy van den noortgate

“De Luikse en Antwerpse kantoren zullen ons in staat stellen om dichter bij de potentiële klanten te komen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content