Anno 1697 knutselde Bartolomeo Cristofori in Florence een mechaniek in elkaar waarbij de snaren van het klavecimbel niet langer werden aangetrokken door pennen, maar aangeslagen door hamertjes. Hierdoor kreeg het instrument een belangrijke nieuwe dimensie: dynamiek. Door een min of meer krachtige aanslag kon men het volume van het spel beïnvloeden. Dat was het prille begin van het 'cimbalo con...

Anno 1697 knutselde Bartolomeo Cristofori in Florence een mechaniek in elkaar waarbij de snaren van het klavecimbel niet langer werden aangetrokken door pennen, maar aangeslagen door hamertjes. Hierdoor kreeg het instrument een belangrijke nieuwe dimensie: dynamiek. Door een min of meer krachtige aanslag kon men het volume van het spel beïnvloeden. Dat was het prille begin van het 'cimbalo con piano e forte', kortweg de pianoforte. De rijke geschiedenis van dit instrument zou ons hier te ver leiden, maar geen enkel instrument is in drie eeuwen zo sterk geëvolueerd en zo universeel aanwezig als de piano. Het is de trouwe metgezel ter ondersteuning van individuele emoties, een middel om discipline te kweken, de gedroomde katalysator van al of niet intieme bijeenkomsten of het statussymbool in elk salon die naam waardig. Voor het eerst in de geschiedenis sloegen de grote platenlabels (zoals BMG, Decca, DG, EMI, Sony, Teldec, Vanguard) de handen in elkaar om een project van concurrent Philips te verwezenlijken. Ook bij wie helemaal geen kaas heeft gegeten van muziek, doet de naam Steinway & Sons een belletje rinkelen. Er zijn nog andere grote merken (onder meer Bechstein, Bösendorfer, Fazioli, Ibach) en het hangt af van de soort muziek die men speelt en de sfeer die men wil bereiken, maar door de bijzonder hoogstaande normen die men bij Steinway hanteert (en de economische omstandigheden na de Tweede Wereldoorlog) werd deze Rolls-Royce van de vleugelpiano's hét instrument van de professionals. Steinway sprong dan ook gretig op de trein en werd de officiële sponsor van het project. Dit betekent niet dat op alle 200 cd's (honderd dubbelalbums) alleen Steinways te horen zijn, maar meestal wel... Op deze indrukwekkende collectie - voor verzamelaars, pianofreaks en geïnteresseerde melomanen - werd de belangrijkste pianomuziek bijeengebracht, vertolkt door 74 grote pianisten van deze eeuw: van de oudste Ignacy Paderewski (1860-1941) tot de jongste Evgeny Kisin (°1971).GREAT PIANISTS OF THE 20TH CENTURY - Philips Classics/Polygram.MILO DERDEYN