De algemeen directeur van Microsoft Belux verschijnt met een buikige tas op de afspraak. "Ik leef uit mijn valies, zelfs op kantoor. Vooral op kantoor", verontschuldigt Philippe Rogge zich. Microsoft propageert 'slim werken'. Rogge geeft het voorbeeld. "Nog nooit in mijn leven met zoveel plezier en zo weinig druk zo hard gewerkt. Ik kan mijn dagen zelf inrichten. Woensdagochtend werk ik thuis tot de kinderen om kwart na elf naar huis komen. Dan eet ik met hen en vertrek ik naar kantoor. Dat soort quality time maakt echt het verschil. We zijn wel Amerikaans. We rekenen af op resultaten. Beenhard."
...

De algemeen directeur van Microsoft Belux verschijnt met een buikige tas op de afspraak. "Ik leef uit mijn valies, zelfs op kantoor. Vooral op kantoor", verontschuldigt Philippe Rogge zich. Microsoft propageert 'slim werken'. Rogge geeft het voorbeeld. "Nog nooit in mijn leven met zoveel plezier en zo weinig druk zo hard gewerkt. Ik kan mijn dagen zelf inrichten. Woensdagochtend werk ik thuis tot de kinderen om kwart na elf naar huis komen. Dan eet ik met hen en vertrek ik naar kantoor. Dat soort quality time maakt echt het verschil. We zijn wel Amerikaans. We rekenen af op resultaten. Beenhard." PHILIPPE ROGGE. "Toch wel. Veel tijd, weinig onmiddellijk resultaat. Het zijn altijd de kleine, opstartende businesses die het meeste van je tijd opslorpen. De eerste versie van Windows Phone was niet goed genoeg, de tweede dateert pas van augustus-september. Zelfs voor Microsoft is het moeilijk om in zo'n nieuwe business te beginnen. De verkoopkanalen zijn relatief nieuw voor ons. De operatoren zien telefoons als een middel om abonnementen te verkopen. Heel anders dan pc-verkoop. Bovendien worden toestellen in het algemeen nog altijd niet gesubsidieerd in België. Ook weer een barrière." ROGGE. "Je vertegenwoordigt met je team 12 à 13 verschillende businesses. Je kan 's ochtends bezig zijn met telefoons, 's middags met een bedrijfslicentie, daarna met de Xbox in het retailkanaal en 's avonds met een presentatie voor IT-partners. Misschien is nog het meeste tijd in de Microsoft Innovation Centers (MICs) gekropen. Brussel is opgestart en Genk en Kortrijk zijn begin december door de gemeenteraden goedgekeurd. In drie jaar hebben we daar meer dan 1100 werkzoekenden gratis gecertificeerd in informatietechnologie. Tachtig bedrijven hebben onze Boost Camp-trajecten doorlopen (would-be ondernemers kunnen daar hun ideeën aftoetsen bij praktijkmensen, nvdr). Die start-ups hebben ongeveer 260 jobs gecreëerd. Ons succes is voor een stuk dat de publieke organisaties de meerderheid hebben in die vzw's. Wij brengen een regenboog van partijen en alle bevoegde agentschappen bijeen: opleiding, werkgelegenheid, streekontwikkeling, enzovoort. Dat schept een krachtige basis." ROGGE. "Je draait mee in een groot multinationaal bedrijf. Je maakt de producten niet zelf. Je maakt alle campagnes voor de grote lanceringen niet zelf. Puur egoïstisch, intern bekeken, probeer je dus lokaal je mensen een stukje het gevoel te geven wat ze dan wél zelf kunnen doen. Bij die werken aan de brug van Vilvoorde dachten we: laat ons iets geks doen en zien waar het schip strandt. Met virale marketing en nul euro investering hebben we miljoenen views gekregen en 7 minuten prime time." ROGGE. "2012, dat is de Olympische Spelen in Londen. Ik ben er veel minder bij betrokken dan in 2008, toen ik delegatieleider was, maar ik ben nog altijd voorzitter van de atletencommissie bij het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. Maar 2012 is ook het jaar van de waarheid voor Microsoft. We hebben een zeer groot marktaandeel in Windows en Office, maar we veroveren niet de harten zoals Apple dat doet. De pc wordt meer en meer vervangen door een toestel zonder toetsenbord, zeg maar de iPad. Windows 8 moet daar de oplossing worden. In andere domeinen proberen we door te breken: de smartphones, Skype, de advertentiemarkt, ons samenwerkingsplatform Lync... B.L."We hebben een zeer groot marktaandeel in Windows en Office, maar we veroveren niet de harten zoals Apple dat doet"