Philippe Convents (54) ‘De emoties bleven onder controle’

Geen lichte taak, dat is het minste wat je kunt zeggen als je een monsterfusie tussen twee gevestigde namen en voormalige concurrenten Canon en Océ moet begeleiden en aansturen. Philippe Convents begon er een jaar geleden aan met veel goede moed en dito enthousiasme.

Hoe is de integratie verlopen?

PHILIPPE CONVENTS. “In alle bescheidenheid: bijzonder goed.”

Wat is het moeilijkste aan zo’n fusie?

CONVENTS. “Persoonlijk geloof ik niet dat je bedrijfsculturen ooit voor de volle 100 procent kunt integreren. Je kunt er wel voor zorgen dat beide culturen zo veel mogelijk op elkaar afgestemd worden, met respect voor elkaars verleden en beleving. Als je je na een jaar alsmaar meer de vraag moet stellen of die ene medewerker nu van bedrijf A of bedrijf B komt, dan gaat het de goede richting uit. Zo ver staan we nu met het ‘nieuwe’ Canon.”

Hebt u bepaalde problemen onderschat, overschat of fout ingeschat?

CONVENTS. “Eigenlijk niet. Maar zoek het niet te ver. De reden daarvoor is dat ik persoonlijk al het genoegen had de integratie van Canon in Zwitserland mee te mogen leiden. Die ervaring heeft me dus hard geholpen. Na de integratie van activiteiten in Zwitserland hebben we intern een Europees integratiemodel vastgelegd. Dat hebben we nu ook nauwgezet geïmplementeerd in België.”

Als twee bedrijven de krachten bundelen, willen ze het liefst hun marktaandeel opkrikken. Een plus een moet drie worden, als het ware. Is dat gelukt?

CONVENTS. “Canon is economisch actief in vijf sectoren. Drie ervan waren min of meer typische ex-Océ-domeinen en daar hebben we ons marktaandeel kunnen behouden. Wat de consumentenmarkt betreft, hebben we een lichte achteruitgang, maar die is meer te verklaren door een verschuiving van technologie voor de compacte camera’s.

“In de printermarkt – en dan spreken we over het belangrijkste onderdeel van de integratie – hebben we ons marktaandeel fors verstevigd en zijn we van de derde positie naar de tweede gegroeid. Alles bijeen kunnen we spreken van een goede start, wat niet belet dat we ook nog een weg moeten afleggen.”

Wat waren de sociale gevolgen van de fusie, want onvermijdelijk komen twee mensen op één functie terecht?

CONVENTS. “Hier hebben we het geluk gehad dat de fusie en de voorbereiding ervan over een relatief lange periode zijn gelopen. “Dankzij een aanwervingsstop en dankzij heel wat internationale mogelijkheden konden we het aantal naakte ontslagen beperken tot een strikt minimum.”

Waarom kwam er geen nieuwe naam na de fusie? Meestal is dat toch bon ton bij een dergelijke operatie.

CONVENTS. “Canon is een merknaam die bestaat sinds 1937 en die op de 33ste plaats staat in internationale bekendheid. Canon nam Océ over en is bijna twintig keer zo groot. Noem het maar de logica zelf dat we de naam Canon behielden. Wel blijft de productnaam Océ bestaan voor de commercialisering van bepaalde producten waarvan we de absolute marktleider zijn, zoals planafdrukprinters of roll-to-rollprinters.

Heeft de fusie uw persoonlijk leven veranderd?

CONVENTS. “Natuurlijk. Ik leerde geen nieuwe pianostukken meer bij, maar een schilderijtje maken lukte me af en toe wel. Ik had wat minder vrije tijd, maar mijn levenservaring vertelt me ook dat dit een golfbeweging is. Ik prijs me gelukkig dat iedereen binnen het bedrijf vandaag exact weet wat hij moet doen en hoe we verder moeten groeien. Ook zijn de emoties die onvermijdelijk gepaard gaan met zo’n veranderingsproces onder controle.”

K.C.

“Ik geloof niet dat je bedrijfsculturen ooit voor de volle 100 procent kunt integreren”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content