Dit is Belgisch
...

Dit is BelgischDe Europese lancering van de nieuwe Peugeot Partner, de kleinste bedrijfswagen van dat merk, werd verzorgd door Garbarski-Euro-RSCG. Het was de eerste keer dat het Belgische bureau uit de Euro-RSCG-keten zo'n internationale lancering kon doen. Binnen de Euro-RSCG-groep werd een task force opgezet en diverse landen konden daarin hun projecten presenteren. "We weten dat een goede printcampagne belangrijk is voor de lancering van een bedrijfswagen," zegt Pierre Mathelart, account director bij Garbarski-Euro-RSCG. "België heeft een grote ervaring met dergelijke campagnes ; dus zaten wij in die task force. In mei kregen we de eerste briefing en in augustus werd alles afgerond." De campagne richt zich naar een zeer breed bedrijfspubliek. Vooral in Frankrijk worden er veel gespecialiseerde business-to-business-media ingezet. In totaal zijn er voor dat land 15 verschillende advertenties gemaakt, waarin naar specifieke beroepsgroepen wordt verwezen. In ons land wordt eerst een algemene advertentie gericht op de totale doelgroep, terwijl men ook affichage inzet. Volgend jaar zullen dan meer specifieke advertenties geplaatst worden, zoals in Frankrijk. "Het gaat erom de Partner in de eerste plaats te positioneren als een bedrijfswagen voor KMO's en zelfstandigen," aldus Mathelart. "Het is echter ook een interessante gezinsauto, eigenlijk een kleine monovolume."Voor de campagne-aanpak knoopte Garbarski-Euro-RSCG aan bij het marktonderzoek dat voor die wagen was gedaan. Het thema is "Ontworpen door zijn gebruikers". Mathelart : "Dat is ook zo, en dat wilden we dan ook communiceren. De Partner is gemaakt op basis van een zeer lange en specifieke studie. Het gaat immers om een breed publiek, en het is moeilijk te weten wat al die mensen verwachten van zo'n bedrijfswagen. In totaal werden 10.000 personen ondervraagd in Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland, Italië en Spanje. Op basis daarvan is het product gecreëerd."Het budget is overigens niet zeer groot. Peugeot (dat deel uitmaakt van de groep PSA, waartoe ook Citroën behoort) heeft nu drie modellen bedrijfswagens en is redelijk nieuw op die markt. Pierre Mathelart zegt dat Citroën met de Berlingo een bijna identieke wagen heeft, maar dat de politiek van dat merk anders is. "De campagne voor de Berlingo in Frankrijk is te vergelijken met die voor een personenwagen : televisie, tijdschriften, affichage. Het budget van Citroën om een gelijksoortig product te lanceren is daar zes keer zo groot als dat van Peugeot. Citroën heeft ook een bredere gamma bedrijfswagens." PEUGEOT PARTNER Internationale lancering met een campagne van het Belgische bureau Garbarski-Euro-RSCG.