P eugeot wil dit jaar nog 6000 exemplaren van de nieuwe 407 slijten. En volgend jaar 11.000. Elfduizend? Dat is het hoogste cijfer dat de 406, de zeer succesvolle voorganger van de 407, in 1999 scoorde. Alleen is de markt in het M2-segment sindsdien met maar liefst 40 % teruggelopen. Marktaandeel dat werd ingepalmd door volume- en terreinwagens. Het moge duidelijk wezen: Peugeot België-Luxemburg legt de lat wel heel hoog met deze nieuwste.
...

P eugeot wil dit jaar nog 6000 exemplaren van de nieuwe 407 slijten. En volgend jaar 11.000. Elfduizend? Dat is het hoogste cijfer dat de 406, de zeer succesvolle voorganger van de 407, in 1999 scoorde. Alleen is de markt in het M2-segment sindsdien met maar liefst 40 % teruggelopen. Marktaandeel dat werd ingepalmd door volume- en terreinwagens. Het moge duidelijk wezen: Peugeot België-Luxemburg legt de lat wel heel hoog met deze nieuwste. Maar de 407 heeft dan ook troeven. Zoals zijn vormgeving: hij valt meteen op met zijn agressieve snoet en sierlijk vloeiende lijn. Zelfs als je geen Peugeot-fanaat bent, moet je toegeven dat dit een heel mooi tuig is. De schoonheid gaat deels ten koste van de binnenruimte. In vergelijking met de 406 is er iets minder hoofdruimte achterin en ook de kofferruimte is iets kleiner. Terwijl net die binnenruimte de Peugeot 406 zo interessant maakte. Hoe dat te rijmen valt? De Franse merken hebben er een kunst van gemaakt om snel in te spelen op de noden en verlangens van de consument. Terwijl de 406 dat wel kon zijn, is de 407 niet in eerste instantie ontworpen als gezinswagen. Want gezinnetjes gaan toch voor monovolumes. De 407 is gebouwd om te verleiden met zijn technologie en esthetiek. In deze nieuwe eeuw wil de klant die een nieuwe auto koopt, ook het gevoel hebben dat hij een 'nieuwe' auto heeft. Het verklaart het waanzinnige succes van de Renault Mégane, waarvan kenners voorspelden dat hij het moeilijk zou krijgen met zijn avontuurlijke vormgeving. En het verklaart waarom de vijfde generatie van de Volkswagen Golf zo moeizaam uit de startblokken kwam: hij leek te veel op zijn voorganger. De Peugeot 407 lijkt niet op zijn voorganger. En wist ons ook te charmeren met zijn heel correcte rijgedrag, dat snel vertrouwen inboezemt. En als je het al eens te bont maakt, zoals we mochten ondervinden in een verrassend scherpe bocht met nogal wat kiezel, dan schiet het discrete ESP-stabiliteitssysteem meteen te hulp. Voorts voelt de stuurinrichting heel precies aan. Oneffenheden in het wegdek dringen haast niet door tot in het stuur en de stabiliteit rechtuit is voortreffelijk. De 407 is inderdaad een waardige opvolger voor de 406. En haalt zeer zeker het niveau van de beste concurrenten in zijn marktsegment, zoals de Audi A4. We reden met de tweeliter benzine, maar vooral met de tweeliter diesel. Een versie die van een uitstekende geluiddemping getuigde. Maar de Peugeot 407 zal wellicht vooral scoren met zijn kleine diesel: de 1,6 liter Hdi die de Fransen samen met Ford ontwikkelden, goed voor 110 pk en een koppel van 240 Nm. Voor wie meer power wil, volgt eind dit jaar een V6 2.7 Hdi, ook al samen met Ford ontwikkeld. Jo Bossuyt