Peugeot is de enige autoconstructeur die met drie modellen - de 206, 306 en 406 - in de toptien staat van meest verkochte wagens. Vooral de 406 doet het uitstekend: de voorbije drie jaar werden er maar liefst 730.000 stuks van verkocht (54% benzine, 46% diesel). Niet geheel onlogisch, want de 406 heeft een knap design en een uitstekende interieurafwerking. Bovendien kan u kiezen uit een groot aantal modellen (berlines, breaks en coupés) m...

Peugeot is de enige autoconstructeur die met drie modellen - de 206, 306 en 406 - in de toptien staat van meest verkochte wagens. Vooral de 406 doet het uitstekend: de voorbije drie jaar werden er maar liefst 730.000 stuks van verkocht (54% benzine, 46% diesel). Niet geheel onlogisch, want de 406 heeft een knap design en een uitstekende interieurafwerking. Bovendien kan u kiezen uit een groot aantal modellen (berlines, breaks en coupés) met een al even groot motorassortiment. Het enige model dat bij het nieuwe 406-gamma niet werd gewijzigd, is de coupé. Terecht, want deze wagen - getekend door Pininfarina - is bloedmooi en oogt tijdloos. Er werden wel enkele onderhuidse aanpassingen doorgevoerd: zo werd de ophanging van de coupé verfijnd en zijn er ook nieuwe motoren beschikbaar. De andere 406-types (de berlines en breaks) werden wél onder handen genomen en ogen nu nog moderner en dynamischer. Zo werd de motorkap van de drie uitrustingsniveaus - SR, ST en SV - langer en hoger, wat de aanwezigheid van krachtige motoren accentueert. De in het koetswerk geïntegreerde voorbumper vergroot de indruk van stevigheid. De grote koelluchtinlaat zorgt voor een meer dynamische en stoerdere noot. Ook de laag bij de grond, in de voorshort gemonteerde mistlichten doen de nieuwe 406 sportiever ogen. Ten slotte zetten de nieuwe, breed uitgewerkte voorlichtblokken achter doorzichtig glas de nieuwe snoet extra in de verf. Ook de achterpartij onderging een grondige verjongingskuur. De massieve, in het koetswerk geïntegreerde achterbumper en de achterlichtblokken bezorgen de nieuwe 406 een modern en dynamisch kontje.Het interieur ten slotte onderging eveneens enkele belangrijke aanpassingen, die het ergonomischer, mooier en comfortabeler maken.De instapprijs van de nieuwe 406-reeks bedraagt 655.000 frank voor de berline met 1.8 l (90 of 112 pk) benzinemotor in SR-uitvoering. De duurste 406, die via een automatische versnellingsbak wordt aangedreven door de knappe V6 (194 pk), is de SV break: 1.198.000 frank. Er wordt ook een nieuwe 2.0 liter-benzinemotor van 137 pk in de 406 aangeboden. Hij verbruikt 10% minder dan zijn voorganger. Nog belangrijker is de introductie van de nieuwe, fluisterstille HDi (common rail) diesel van 90 pk. Wie opteert voor diesel, kan nu dus kiezen voor krachtbronnen van ofwel 90 pk ofwel 110 pk. Zowel de nieuwe benzinemotor als de HDI-diesel maakten, net zoals de designaanpassingen, een zeer goede indruk op ons.PATRICK OP DE BEECK