Peugeot 406 coupé HDi

Tijdloos design gecombineerd met moderne dieseltechnologie.

Tien jaar geleden zou geen enkele constructeur eraan hebben gedacht een diesel in een exclusieve modellenreeks aan te bieden. Nu is dat de normaalste zaak van de wereld. Iets wat onder meer te danken is aan de nieuwe elektronica die rechtstreekse common-railbrandstofinjectie mogelijk maakt. Een zuinig verbruik, een fluisterstille werking en een soepel rijgedrag zijn de belangrijkste kenmerken van moderne turbodiesels.

Bij de Peugeot 406 coupé HDi komt daar nog de milieuvriendelijkheid bij. Net zoals de Peugeot 607 berline is de coupé HDi standaard uitgerust met een roetdeeltjesfilter, die de uitstoot van kankerverwekkende roetpartikels tot het strikte minimum herleidt.

Dankzij het tijdloze exterieurdesign van Pininfarina behoort de 406 coupé (die leverbaar is in de uitrustingsniveaus S en P) zonder twijfel tot de mooiste coupés van het ogenblik. Tot voor kort werden de modellen ofwel geleverd met een 2.0-liter benzinemotor (vanaf 1.078.000 frank), ofwel met een 3.0-liter V6 benzinemotor (vanaf 1.411.000 frank). Wie evenwel veel kilometers aflegt, moet eens overwegen of het niet beter is te opteren voor de coupé HDi: in vergelijking met de 2.0-liter benzineversie (135 pk; topsnelheid: 203 km/u; acceleratievermogen: 0 tot 100 km/u in 10,5 sec.) scoort de HDi even goed (zie: Dashboard). De viercilinder HDi-motor functioneert, dankzij de twee balansassen, even trillingsvrij en bijna even stil als de V6. En ook het soepele rijgedrag is te vergelijken met dat van de V6-versie. Ten slotte zijn er nog de interessante verbruikskosten (coupé HDi: 6,4 l/100 km; coupé V6: 10 l/100 km; coupé 2.0: 9,4 l/100 km). Met een volle brandstoftank heeft de coupé HDi een autonomie van minstens 700 km.

Ook het comfort en de veiligheid (standaard) kunnen probleemloos concurreren met de V6-versie. Voor 30.000 frank heeft u een navigatiesysteem en een schuifdak. Twee opties die we kunnen aanbevelen.

En het imago, het rijplezier, het interieurcomfort? De coupé HDi moet in geen geval onderdoen voor de benzineversies. Koetswerk- en interieurdesign zijn identiek.

Tijdens een testrit van 600 km op een zeer gevarieerd parcours beleefden wij veel rijplezier aan de nieuwkomer, die trouwens ook sportief kan worden bestuurd. Daarvoor zorgen de aangepaste wieltrein, de ophanging en de verfijnde stuurinrichting.

Patrick op de Beeck

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content