Van keukenserviezen over boeken tot meubels en auto's: het aanbod op de zoekertjessite 2dehands.be/2ememain.be is enorm groot. Het is de grootste zoekertjessite van België en de op twee na meestbezochte Belgische website. Sinds een jaar is Petra Baeck marketingverantwoordelijke en de nummer één van de site in België.
...

Van keukenserviezen over boeken tot meubels en auto's: het aanbod op de zoekertjessite 2dehands.be/2ememain.be is enorm groot. Het is de grootste zoekertjessite van België en de op twee na meestbezochte Belgische website. Sinds een jaar is Petra Baeck marketingverantwoordelijke en de nummer één van de site in België. PETRA BAECK. "Marketing is de rode draad door mijn carrière. Ik begon in een communicatiefunctie bij de American Chamber of Commerce, maar ging daarna snel de commerciële toer op met functies bij Brussels Airlines en American Express. Ik volgde tussendoor ook een postgraduaat trendwatching. In november 2014 ging ik aan de slag bij 2dehands.be. Ik moest ervoor zorgen dat er meer mensen naar de site kwamen en de naamsbekendheid toenam. Dat is gelukt." BAECK. "Minimaal 6 miljoen unieke bezoekers per maand. Er staan 4 miljoen items op de site en er komen er 50.000 per dag bij. De tweedehandsmarkt zit in de lift. 43 procent van de Belgen kocht vorig jaar minstens één tweedehandsartikel. Ook de e-commerce groeit sterk, en bijgevolg kan het niet anders dan dat 2dehands.be ook de wind in de zeilen heeft. Zo hebben we tot 20 procent meer zoekertjes in vergelijking met een jaar geleden en het aantal leden die producten aanbieden, stijgt sterk. Dat zijn trouwens niet enkel mensen die geld willen verdienen aan de spullen die ze niet meer gebruiken. 'Gratis' is er veruit het meest gebruikte zoekwoord." BAECK. "De consument kan de website gratis bezoeken en kan producten zoeken die hem interesseren. Auto's zijn een uitzondering. Wil je meer dan één zoekertje plaatsen in de categorie auto's, dan is dat vanaf de tweede post betalend. Iemand kan ook beslissen een product voor lange tijd bovenaan aan te bieden. Ook dat is betalend. Onze inkomsten halen we in eerste instantie uit advertenties, banners en displays op de site. Wanneer een bezoeker een zoekopdracht ingeeft op onze site, komt er via Google een aantal suggesties en links tevoorschijn. Dat is de zogenoemde Google Adsense. Zodra een bezoeker op die suggesties klikt, is er een soort commissie voor 2dehands.be. We hebben de ambitie de marktpositie van 2dehands.be nog te versterken." BAECK. "We moeten mensen ervan overtuigen dat ze niet enkel naar een website met nieuwe producten moeten surfen. Bezoekers van 2dehands.be komen vaak terug voor één specifiek product. Boeken of dvd's bijvoorbeeld. Het is de bedoeling die mensen ook naar andere producten te lokken. Een manier om 2dehands.be meer bekend te maken en meer gebruikers te lokken is het promoten van onze app. Mensen moeten die als een reflex installeren. Dat wil ik promoten. Ik denk dat veel van onze gebruikers daarin zullen meegaan. Ik zie de toekomst van sites als 2dehands.be rooskleurig in." BAECK. "Ik speel golf en fiets met een damesfietsclub. Ik ben ook een echt familiemens met mijn man en drie dochters tussen 11 en 16." A.M."43 procent van de Belgen kocht vorig jaar minstens één tweedehandsartikel"