Een supermarkt achter de kerkmuur van het plattelandsdorpje Onze-Lieve-Vrouw-Waver, geleid door twee jonge twintigers, 24 uur op 24 open en met een aanbod van pakweg 4500 verse producten en een cliënteel afkomstig uit de driehoek Mechelen-Leuven-Antwerpen. Kan dat? Jawel. Maar dan alleen op het Internet. Begin dit jaar vatten Bart De Man (23 j.) en Bart Buellens (24 j.) de idee op om de "Thuiswinkel" op te richten ( www.thuiswinkel.be). "We lazen een artikel in de krant over one-to-one marketing met een grootw...

Een supermarkt achter de kerkmuur van het plattelandsdorpje Onze-Lieve-Vrouw-Waver, geleid door twee jonge twintigers, 24 uur op 24 open en met een aanbod van pakweg 4500 verse producten en een cliënteel afkomstig uit de driehoek Mechelen-Leuven-Antwerpen. Kan dat? Jawel. Maar dan alleen op het Internet. Begin dit jaar vatten Bart De Man (23 j.) en Bart Buellens (24 j.) de idee op om de "Thuiswinkel" op te richten ( www.thuiswinkel.be). "We lazen een artikel in de krant over one-to-one marketing met een grootwarenhuis in de VS als voorbeeld. Dit leek ons wel wat," vertelt Bart De Man. Hij en zijn kompaan hadden net een diploma handelsingenieur op zak aan de KU-Leuven. Beide entrepreneurs hielden de bvba De Thuiswinkel boven de doopvont met een startkapitaal van 1,5 miljoen frank. Omdat de inkoop van grote hoeveelheden levensmiddelen en het daarbijhorende voorraadbeheer te duur en te risicovol waren voor een jong bedrijf als het hunne, zochten en vonden ze een alternatief in een strategische samenwerking met de lokale supermarkt Mikri - een Spar-filiaal - uit het naburige Elewijt. Elke dag worden de goederen daar nu op bestelling afgehaald en uiterlijk de avond van de dag nadien geleverd. "De levering aan huis is gratis voor alle bestellingen boven de 3000 frank," legt Bart De Man uit. Een aantrekkelijk aanbod, zo vindt hij. "Mensen hebben geen benzinekosten meer en verliezen geen tijd. We zijn ervan overtuigd dat steeds meer klanten zullen willen winkelen wanneer hen dat past, ongeacht het uur van de dag of de nacht."Sinds de start in februari krijgt De Thuiswinkel gemiddeld 20 bestellingen per week binnen, en dit voor een gemiddeld aankoopbedrag van 4000 frank. "Niet erg veel," geeft De Man toe. Maar hij is hoopvol. Om leefbaar te zijn, moet een gemiddelde wekelijkse omzet van 150.000 frank gehaald worden. "Ik denk dat dit mogelijk is vanaf september dit jaar."Via het Internet zijn in België nog andere virtuele grootwarenhuizen actief zoals Caddy Home, dochter van Delhaize "De Leeuw", in Antwerpen en Brussel, of Home Service in Gent. Typisch voor die winkels is dat elk een beperkte regionale reikwijdte heeft, waarbinnen de goederen op een efficiënte manier aan huis gebracht kunnen worden. "Het is frustrerend om zien dat we bestellingen uit de kuststreek of de Ardennen moeten weigeren," zegt De Man. "We zijn en blijven regionale spelers, alhoewel we op een globaal medium actief zijn." Maar kunnen ze standhouden nu de grote, klassieke supermarktketens meer en meer brood beginnen zien in on line-winkelen? Want vanaf september breidt Delhaize z'n Caddy Home-service uit naar Gent en opent GB z'n Internet-supermarkt voor het grote publiek. "Misschien zullen we moeten samenwerken," antwoordt Bart De Man. "Of de zaak verkopen." In de hoop dat hun moeizaam opgebouwde ervaring een prijsje waard is?