Alles is relatief. Zelfs de Belgische files, al staan Antwerpen en Brussel blijkbaar bovenaan in de hitparade van meest dichtgeslibde steden. "Weet je, ik werkte voordien in Moskou en New Delhi", bedenkt Peter Kronschnabl, sinds oktober vorig jaar de CEO van BMW Group Belux. "Dan is alles relatief. Maar uiteraard zijn er wel veel files in Brussel."
...

Alles is relatief. Zelfs de Belgische files, al staan Antwerpen en Brussel blijkbaar bovenaan in de hitparade van meest dichtgeslibde steden. "Weet je, ik werkte voordien in Moskou en New Delhi", bedenkt Peter Kronschnabl, sinds oktober vorig jaar de CEO van BMW Group Belux. "Dan is alles relatief. Maar uiteraard zijn er wel veel files in Brussel." PETER KRONSCHNABL. "De markten zijn inderdaad totaal anders. In 2009 verkochten we 17.000 BMW's in Rusland, dat groeide naar 37.000 in 2012. In België en Luxemburg was het 37.000 in 2012, en dit jaar zullen we hetzelfde aantal halen." KRONSCHNABL. "Nee, ik ben heel tevreden met dat resultaat. De totale automarkt gaat er dit jaar op achteruit. Ook het luxesegment daalt. Wij halen een stabiel resultaat, dus doen we het beter dan de concurrenten. Ik wou, na een decennium in de groeimarkten Polen, India, en Rusland, absoluut eens naar een volwassen markt. En België is voor mij de perfecte markt." KRONSCHNABL. "In groeimarkten moet je bouwen aan logistiek, infrastructuur, het netwerk van dealers. Dat creëert groeipijnen. In Rusland heb je een personeelsverloop tot 30 procent. Dat vreet aan de vakkennis, de processen, de kwaliteit. In België daarentegen is de loyaliteit van het personeel bijzonder hoog. Ik ben heel tevreden over de Belgische werknemers, hun vakkennis is groot. Dat is belangrijk in een verdringingsmarkt zoals België. Je kan je enkel onderscheiden door goed opgeleide verkopers, optimale procedures, voortdurend kwaliteit te leveren. Nu, we investeren ook veel in de scholing van ons personeel. We openden een nieuw trainingscentrum voor 5 miljoen euro bij ons hoofdkantoor in Bornem." KRONSCHNABL. "Uiteindelijk was het effect veel minder dan gevreesd. De consumenten kochten weliswaar auto's met kleinere motoren, maar ze bleven wel binnen hetzelfde segment. Een koper van een BMW 5 ging bijvoorbeeld niet over naar een BMW 3 Bovendien werd de kleinere motorinhoud gecompenseerd door de aanschaf van meer opties. En toch moeten we waakzaam blijven. Er is enorm veel concurrentie in het luxesegment. Sommige spelers willen marktaandeel winnen door forse prijskortingen toe te kennen. Dat is volgens mij geen duurzame strategie in het premiumsegment. Daar primeren kwaliteit en dienstverlening." KRONSCHNABL. "We investeren continu in dat merk. En in België staan we goed: voor de groep is België de vierde belangrijkste markt in Europa, en het nummer acht in verkoop wereldwijd. Tot eind volgend jaar investeren we 35 miljoen euro in België. Dat is investeren in de toekomst. Niet alleen 5 miljoen euro in het opleidingscentrum, maar ook 25 miljoen euro in een nieuwe toonzaal in Europa. En in april volgend jaar openen we aan de Waterloolaan in Brussel de eerste toonzaal van de wereld, waar BMW zijn volledige merkenconcept wil uitrollen." W.R."Ik ben heel tevreden over de Belgische werknemers, hun vakkennis is groot"