PERSOONLIJKE KLEDINGHULP

NIEUWE KLANTEN.

“U bent net gekleed zoals ik verwacht had,” zegt Sonja Van Walleghem (43). De personal shopping consulente van Knapp Targa is al haar hele leven bezig met imago-opbouw en kledingadvies. De Belgisch-Zweedse groeide op en studeerde in het Canadese Toronto. Ze werkte er als imagoconsultant van 1984 tot 1986. Ze trouwde toen met een Zweed en verhuisde naar Stockholm waar ze tien jaar lang imagoconsultancy aanbood. Na haar scheiding trok ze naar Londen waar ze een jaar personal shopping consultant was bij het gerenommeerde grootwarenhuis Harrod’s. Maar dit jaar besliste ze terug te keren naar haar geboorteland en er het concept personal shopping te lanceren. Haar familie suggereerde dit te doen via de Knapp Targa-winkels en het klikte tussen Van Walleghem en het echtpaar Deloof.

Personal shopping moet nieuwe klanten aantrekken: mensen met een heel drukke agenda, voor wie een imago erg belangrijk is en die ook willen investeren in kleding. Zakenvrouwen, maar ook zakenmannen. “Waarom niet in Brussel?”, stelt Van Wallegehem zelf de voor de hand liggende vraag in haar aanstekelijk Engels-Nederlands. “Omdat er daar geen multimerkenwinkels zijn zoals Knapp Targa. Je hebt voor personal shopping een grote waaier aan merken nodig en een hoge kwaliteit.” De eerste afspraak duurt twee uur. Dan worden de maten opgenomen, maar ook de voorkeuren, de wereld waarin men zich beweegt, de attitude, het beschikbare budget, en dergelijke meer. Alles gaat in de computer.

“Wanneer de klant de volgende keer belt, weet ik meteen wat ik moet klaarleggen. Zondagmiddag om 14 uur komt bijvoorbeeld een klant die twee kostuums, twee hemden, vier dassen, schoenen en een regenjas nodig heeft. Op basis van mijn gegevens hang ik alles klaar en kan de klant komen passen.”

De service kost niks extra. Per dag is vijf à zes mensen het maximum. “Dit bestaat al vijftien jaar in het buitenland, maar hier is het nieuw. Imagoconsulenten zijn er al wel, maar die leveren louter advies. Daarna moet je toch nog zelf naar de boetieks lopen. Imago is belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat 55% van het vertrouwen in zakenrelaties gebaseerd is op het uitzicht, 38% op de tongval. En dat uitzicht wordt beoordeeld in de eerste negen seconden van een contact.”

In febrauri is Van Walleghem van start gegaan. “Het lukt”, zegt Deloof een half jaar later. “Er is een markt voor. We zijn er als eerste bij, maar het moet natuurlijk ook rendabel zijn. Het probleem is hoe de lijn moet worden getrokken tussen de winkels en de personal shopping. De bedoeling is nieuwe klanten aan te trekken. Maar je kunt je vaste cliëntèle ook niet weigeren. Ik ben daar nog niet helemaal uit.”

Guido Muelenaer

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content