Performante eenvoud

De Ford Focus werd gelauwerd als Auto én Gezinsauto van het jaar 1999. Na de 3- en 5-deursversies worden nu de 4-deurs en de Clipper Break gelanceerd.

Constructeur Ford is niet alleen op overnamepad, maar lanceert ook nog nieuwe modellen. De Clipper Break en de 4-deursberline zijn de nieuwste aanwinsten van het Ford Focus-gamma. Er waren al twee Focus-koetswerkuitvoeringen beschikbaar: de sportieve3-deurs en de gezinsvriendelijke 5-deurs.

De Clipper Break – verkrijgbaar in drie uitvoeringen – is een gezinswagen, maar met de kwaliteiten van een “break-werkpaard”. Aan de performante turbodieselmotor hebben wij alvast veel rijplezier beleefd. Wanneer er echter minder dan 10.000 kilometer per jaar met de Focus gereden wordt, gaat onze voorkeur uit naar de 1.6 (100 pk) benzinemotor.

De turbodiesel in de Focus beschikt over rechtstreekse injectie, maar is toch een vrij eenvoudige, moderne motor waarin geen beroep gedaan wordt op de Common Rail-technologie. Dat zou trouwens de motor veel te duur maken. Het strekt Ford tot eer dat het in de Focus een vrij eenvoudige turbodiesel van Audi-makelij monteert. Deze krachtbron haalt bij ons 9,5 op 10. Tijdens een proefrit maakten de flitsende acceleraties – onder andere mogelijk dankzij de juist gekozen verhoudingen van de versnellingsbak – en de hoge topsnelheid indruk.

Dat de Focus-motor erg stil is, is daarbij een aangename opsteker. Bij een normale rijstijl is de motor nauwelijks hoorbaar in het ruime en comfortabele interieur van de Focus Clipper en de berline. Motortrillingen zijn in het geheel niet waarneembaar dankzij de montage van vier tegengewichten in de motor.

De Clipper Break verdient niet de prijs van de mooiste Focus; die titel is weggelegd voor de 3-deursversie. Voor de Clipper heeft de functionaliteit voorrang gekregen op de design.

Om de binnenruimte te optimaliseren, maakten de interieurontwerpers gebruik van de modernste computertechnologie. Met het gevolg dat de Clipper beschikt over de grootste wielbasis in zijn klasse (2615 mm). De wielen zijn op de uiterste hoeken gemonteerd, de daklijn werd ten opzichte van de voorganger (de Escort break) verhoogd net zoals de zitpositie en het draaipunt van de heupen. Door deze ingrepen komt er veel meer hoofd- en beenruimte vrij (ook meer nuttig laadvolume: 1580 liter met neergeklapte achterbank; 520 liter met opstaande achterbank) en heeft de wagen ook de gunstigste binnenafmetingen in het segment.

PATRICK OP DE BEECK

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content