Lexus is het luxemerk van Toyota. U proeft het meteen als u achter het stuur kruipt. Ook in deze GS 300 h. Heel keurige afwerking, uitstekende materialen. Het oogt natuurlijk allemaal nog wat Aziatisch, maar dat mag wel. Met dit model wil Lexus concurreren met de Europese premiummerken, en het heeft daar best troeven voor. De standaardversie is al heel goed uitgerust, met vooral spullen of systemen die bij Mercedes, BMW of Audi alleen op de dure optielijst staan. Denk maar aan wegrijhulp ...

Lexus is het luxemerk van Toyota. U proeft het meteen als u achter het stuur kruipt. Ook in deze GS 300 h. Heel keurige afwerking, uitstekende materialen. Het oogt natuurlijk allemaal nog wat Aziatisch, maar dat mag wel. Met dit model wil Lexus concurreren met de Europese premiummerken, en het heeft daar best troeven voor. De standaardversie is al heel goed uitgerust, met vooral spullen of systemen die bij Mercedes, BMW of Audi alleen op de dure optielijst staan. Denk maar aan wegrijhulp op hellingen of een zeer compleet, multifunctioneel infoscherm. En uiteraard is het comfortniveau hoog, zoals je van het merk mag verwachten. Maar Lexus heeft ook een tere plek in zijn strijd tegen de Duitsers: er zit geen diesel in het gamma. De Japanners profileren zich als de specialist in hybride auto's: een benzinemotor wordt gecombineerd met een elektromotor. In de GS 300 h, een auto voor het segment van de Audi A6, Mercedes E of BMW 5, is de hybride aandrijving perfect schokvrij. Je merkt het niet als de auto van volledig elektrisch overschakelt naar de benzinemotor. Alleen slaagden we er maar heel zelden in volledig elektrisch te rijden, wat in stadsverkeer mogelijk zou moeten zijn. In files tot 30 of 40 per uur lukt het nog wel even. Daarboven grijpt de benzinemotor heel snel in. De GS 300 h heeft twee vervelende kantjes. De transmissie, om te beginnen. Bij gewoon rijden doet de automatische versnellingsbak het uitstekend. Maar als je fors accelereert, krijg je het zogenaamde 'koffiemoleneffect': het motorgeluid dat niet synchroon is met de versnelling. En dat is vooral voor autoliefhebbers vervelend. Ook het gemiddelde verbruik valt tegen. Met zuinig rijden buiten de stad raakten we niet onder 7,8 liter. Zochten we hogere snelheden op, dan gingen we vlotjes tegen 9 liter aanleunen. Heel wat meer dan het normverbruik van 5 liter. Een lange rit in stokkend stadsverkeer leverde een gemiddeld verbruik van 5,7 liter op: uitstekend voor een auto in deze klasse. Hybride auto's komen echt tot hun recht in stadsverkeer. Helaas is dat niet de roeping van een limousine als de GS 300 h, een stel wielen waarmee je normaal toch wel vaak op de autoweg toeft. Los van de vraag wat nu het best is voor het milieu, diesel of benzine, is er dan ook geen twijfel: wie vooral kilometers op de autoweg verorbert, blijft beter af met een stevige turbodiesel. Daarmee is een gemiddeld verbruik tussen 5 en 6 liter normaal en wel makkelijk haalbaar. JO BOSSUYT