Pech onderweg

Ad Van Poppel medewerker Trends

VTB-VAB en Touring Wegenhulp hebben er een nieuwe doelgroep bij : de motorrijders.

Het kan altijd gebeuren : een haperende motor, een lekke achterband. En daar sta je dan langs de kant van de weg. Dat wordt lopen naar een praatpaal en een pechverhelpingsdienst laten komen. Een motor laat je niet langs de weg staan, zeker niet ‘s avonds. Die moet naar de dealer, of naar huis.

Een paar jaar geleden ontdekte VTB-VAB de motorrijders als nieuwe doelgroep. Toen deze organisatie in 1994 de zogenaamde polyvalente pechverhelpingswagens inzette (voorzien van een installatie om gestrande auto’s weg te slepen), werden die aangepast voor het vervoer van motorfietsen.

Sindsdien is VTB-VAB actief gaan werven in de wereld van de motorrijders, onder meer via mailings en op motorbeurzen. Momenteel zijn er 5000 leden (zowel Walen als Vlamingen). Volgens Jan Creten, productmanager lidmaatschappen bij VTB-VAB, gebeurt het heel weinig (5 %) dat motorrijders lid worden in een pechsituatie. “De meesten wachten niet tot het zover komt,” zegt hij.

Ook Touring Wegenhulp (TW) heeft de motorrijder ontdekt. Volgens Werner Desmet, hoofdinspecteur Vlaanderen, worden de leden (nu al een paar duizend) geworven met folders en via het begeleiden van rally’s. TW heeft geen aangepaste auto’s zoals VTB-VAB : een motor met pech wordt op een gewone takelwagen gezet.

In het geval van motorrijders met pech is slepen meestal de beste oplossing. “Onze technici zijn wel geschoold om een pechsituatie op te lossen, maar je hebt toch veel meer repatriëring van motoren. Onze slogan is ook dat je geen reservewiel op je rug draagt,” aldus Creten. Ook Desmet zegt dat er weinig ter plaatse gerepareerd wordt. “De onderdelen zijn een probleem. Bovendien moet je bij een hedendaagse motorfiets heel wat demonteren om bij het defecte onderdeel te komen.”

Bij VTB-VAB kost het lidmaatschap 2530 frank (met repatriëring in de Benelux) of 3450 frank (met vervangwagen). De motor kan ook als tweede voertuig aangemeld worden. Dan zijn de prijzen respectievelijk 1640 en 2520 frank. TW rekent voor de motor als eerste voertuig 2335 frank aan (met repatriëring binnen een straal van 20 km) en 3365 frank voor de TW/Plus (met vervangwagen en repatriëring in de Benelux). Voor de motor als tweede voertuig moet 2000 frank betaald worden.

Een vervangwagen geen vervangmotor ? Desmet : “Die is niet beschikbaar ; de gamma is immers veel te uitgebreid. Iemand die met een toermotor rijdt, kan je moeilijk op een sportmotor zetten. Daarom hebben we de knoop doorgehakt : thuisbrengen of een vervangwagen.”

AD VAN POPPEL

VTB-VAB en Touring Wegenhulp Dingen om de gunst van de motorrijder.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content