PATRICK BAKKER (48): ‘FLEXIBELE WERKPLEKKEN ZIJN MEER DAN EEN BESPARING’

Patrick Bakker had al een fraai cv toen hij vorig jaar besloot CEO te worden van Regus Central Europe, wereldwijd de grootste aanbieder van flexibele werkplekken. Tot Regus Central Europe behoort ook België. De voorbije jaren was Bakker vooral in de uitzendsector actief.

“Dat maakt de overstap voor vele mensen wellicht vanzelfsprekend”, zegt hij. “Uitzendarbeid of flexwerkkantoren: het gaat om flexibiliteit. Al situeert mijn professioneel parcours zich niet volledig op dat domein. Ik studeerde af in hotelmanagement. Ik begon goed twintig jaar geleden te werken bij KLM als projectmanager Lounges op Schiphol. In 1995 stapte ik over naar Randstad en Adecco. Van 2010 tot vorig jaar was ik CEO van Randstad Nederland.”

Was de overstap naar Regus een grote aanpassing?

PATRICK BAKKER. “Als CEO van Adecco Nederland was ik verantwoordelijk voor één land. Nu ben ik verantwoordelijk voor verschillende landen. Ik moet vooral proberen de countrymanagers zo goed mogelijk aan te sturen. Voor human resources is er wel één verantwoordelijke voor alle landen. Toen ik van de uitzendsector overstapte naar Regus, ben ik met een schone lei begonnen en raakte ik in één keer mijn intuïtie kwijt. Mensen aansturen is natuurlijk hetzelfde gebleven.

“Ik moest de sector beter leren kennen en zoeken wat de nieuwe benchmarks zijn. In de uitzendsector wist ik dat perfect. Bij vroegere financiële overzichten in mijn Randstad- en Adecco-periode kon ik onmiddellijk zien waar het probleem was. Nu moet ik goed kijken wat er staat en de cijfers diepgaander bestuderen. Ik ben blij dat ik in een andere sector aan de slag ben gegaan. Mijn leercurve is gigantisch.”

Wat is het belang van Regus Central Europe voor de groep?

BAKKER. “De Europese Unie is goed voor 25 procent van de omzet. De belangrijkste markt blijft de Verenigde Staten. Regus Central Europa omvat de Benelux, Duitsland en Oostenrijk. Ons principe is hier hetzelfde als elders: wij verhuren volledig uitgeruste kantoren, virtuele kantoren, vergaderruimten en business lounges. Die zijn beschikbaar per uur, per dag of per maand. We zijn in 1000 steden actief. De klanten zijn vooral kleine bedrijven die via die weg aanzienlijk kosten kunnen besparen, tot 60 procent.”

Regus is in 1989 in Brussel begonnen met de opening van een eerste business centre. Hoe is de situatie in de Belgische poot nu?

BAKKER. “Het netwerk van Regus België is in de jongste twee jaar verdubbeld. We zijn naar 26 centers gegaan. Nog dit jaar moeten er twee centers bij komen. Flexibele werkplekken zijn meer dan een besparing. Bedrijven die hun personeel kunnen laten kiezen uit verschillende centers om te werken spelen in op de ergernis over de vele files. We hebben al in zeven treinstations een Express Center als flexibele werkplek geopend, onder meer in Brussel, Brugge en Luik. Binnenkort voegen we Antwerpen-Centraal aan dat lijstje toe.”

Wat staat er het komende jaar op het programma?

BAKKER. “Wij willen het flexibelekantorennetwerk verder uitbreiden. Zeker in Duitsland zijn er nog veel groeimogelijkheden.”

A.M.

“Ik ben blij dat ik in een andere sector aan de slag ben gegaan. Mijn leercurve is gigantisch”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content