Hoewel hij een artistiek palmares kan voorleggen dat ondertussen meer dan een kwarteeuw overspant, lijkt Jan Fabre er allerminst toe geneigd om uit te bollen. Integendeel: met het werk dat hij voor de Spiegelzaal van het Koninklijk Paleis in Brussel maakte, stond de Antwerpse totaalkunstenaar de afgelopen tijd meer dan ooit in de belangstelling. En dat is niet alles. Terwijl in het Gentse S.M.A.K. de tentoonstelling 'Gaude Succurere Vitae' loopt - een expo die op ...

Hoewel hij een artistiek palmares kan voorleggen dat ondertussen meer dan een kwarteeuw overspant, lijkt Jan Fabre er allerminst toe geneigd om uit te bollen. Integendeel: met het werk dat hij voor de Spiegelzaal van het Koninklijk Paleis in Brussel maakte, stond de Antwerpse totaalkunstenaar de afgelopen tijd meer dan ooit in de belangstelling. En dat is niet alles. Terwijl in het Gentse S.M.A.K. de tentoonstelling 'Gaude Succurere Vitae' loopt - een expo die op Fabres films en tekeningen focust - gaat zijn nieuwste grote zaalproductie, 'Parrots and Guinea Pigs' op tournee. Het stuk ging eind oktober in Salamanca in première; de eerstvolgende halte nu is deSingel in Antwerpen. In 'Parrots and Guinea Pigs' staat - de titel verraadt het - Fabres fascinatie voor de dierenwereld centraal. In eerdere producties van Fabre speelden dieren als een hond en een uil een bijrol. Ditmaal heeft hij ze tot hoofdpersonage opgewaardeerd. Zij verschijnen in de gedaante enerzijds van een heuse papegaai die door actrice Anny Czupper wordt voorgesteld als 'de patron', als de baas dus, en anderzijds van een aantal grote pluchen dierenpakken, die door de overige negen acteurs en actrices worden gedragen. De scène oogt als een laboratorium, waar mensen dieren onderzoeken en vice versa. Fabre is in de eerste plaats geïnteresseerd in de verwantschap tussen beide. Met dat doel draait hij de gangbare verhoudingen voortdurend om. De slotscène bijvoorbeeld is voor de performers een ware uitputtingsslag, omdat Fabre hen ertoe verleidt om, net als dieren, een beroep te doen op hun instincten en hun eigen zweet te drinken: op die manier worden zij teruggeworpen, aldus de regisseur, op hun 'animistisch lichaam'.In vergelijking met 'As long as the world needs a warrior's soul', Fabres vorige grote zaalvoorstelling, is 'Parrots and Guinea Pigs' opvallend speels. Qua opzet leunt de productie het meest aan bij 'Glowing Icons' (1997), waarin Fabre twintigste-eeuwse iconen opvoerde, van Adolf Hitler tot Janis Joplin. In 'Parrots and Guinea Pigs' lijken sommige figuren uit een Walt Disney-film te komen - al is hun seksualiteit een tikje meer uitgesproken. P. Anthonissen [{ssquf}]Troubleyn speelt 'Parrots and Guinea Pigs' van woensdag 11 tot en met zaterdag 14 en van dinsdag 17 tot en met vrijdag 20 december, telkens om 20.00 uur, in de Rode Zaal van deSingel, Desguinlei 25 te 2018 Antwerpen. Info: 03-248 28 28,www.desingel.be