Het Brusselse bedrijf BePark verwacht dit jaar 40 procent groei en 4,5 miljoen euro omzet. Het zeven jaar oude bedrijf beidt via zijn partners al 10.000 parkeerplaatsen aan particulieren en bedrijven aan. Die partners zijn bedrijven of andere organisaties die hun parkeerterreinen ter beschikking stellen op momenten dat ze toch niet worden gebruikt. In het aanbod zitten veel parking...

Het Brusselse bedrijf BePark verwacht dit jaar 40 procent groei en 4,5 miljoen euro omzet. Het zeven jaar oude bedrijf beidt via zijn partners al 10.000 parkeerplaatsen aan particulieren en bedrijven aan. Die partners zijn bedrijven of andere organisaties die hun parkeerterreinen ter beschikking stellen op momenten dat ze toch niet worden gebruikt. In het aanbod zitten veel parkings van supermarkten die 's nachts niet worden gebruikt, van hotels waarvan het gebruik van hun parkeerplaatsen sterk varieert en parkeergarages van gebouwen die onderbenut zijn. Zij halen zo extra inkomsten uit hun parkeerterrein, terwijl de gebruiker via de app een parkeerplaats kan vinden in zijn buurt. Via zijn telefoon kan hij de slagboom op het parkeerterrein openen. Hij betaalt enkel voor de tijd dat hij de parkeerplaats gebruikt, bijvoorbeeld een dag, een weekend of een maand. De jonge ondernemer liet zich goed omringen. Zijn eerste investeerders waren Jean Zurstrassen en Grégoire Streel (Belcube), gevolgd door Roland Vaxelaire (ex-gedelegeerd bestuurder GIB) en Maurice de Montjoye. Bij de oprichting haalde BePark 60.000 euro op, om er snel 250.000 euro aan toe te voegen. Het jaar erna haalde het bedrijf nog eens 150.000 euro op, en het kreeg ook geld via subsidies en leningen. Het bedrijf trok meteen naar Spanje, Frankrijk en Nederland, maar dat bleek te vroeg. De buitenlandse expansie werd afgeblazen. Bovendien kampte de start-up met operationele problemen, zoals kapotte slagbomen en stroomstoringen. De cashvoorraad droogde snel op, maar BePark kreeg steun van de vastgoedpoot van de Franse groep Bouygues. Die steun bestond uit converteerbare obligaties ter waarde van 300.000 euro. "Die steun heeft voor ons ook de deuren geopend tot de Franse markt en ons meer geloofwaardigheid gegeven in België", zegt oprichter Julien Vandeleene.