Panos is gestart met een voor de brood- en koekenketen nieuw concept: de Lunch van de Maand. Voor een bedrag van 110 frank biedt men een belegd broodje, een drankje en een dessert. Elke maand is er een andere combinatie. Koen Verbauwhede van het reclamebureau AB Communication, dat de campagnes voor Panos verzorgt, zegt dat het concept past in de verbreding van Panos. "In het verleden is Panos altijd een keten voor brood gewee...

Panos is gestart met een voor de brood- en koekenketen nieuw concept: de Lunch van de Maand. Voor een bedrag van 110 frank biedt men een belegd broodje, een drankje en een dessert. Elke maand is er een andere combinatie. Koen Verbauwhede van het reclamebureau AB Communication, dat de campagnes voor Panos verzorgt, zegt dat het concept past in de verbreding van Panos. "In het verleden is Panos altijd een keten voor brood geweest. Daarna is men zich ook meer als een zaak voor belegde broodjes gaan profileren. Dat deden we met een actie waarbij een belegd broodje en een gratis frisdrank gekocht kon worden. Dat sloeg goed aan." Bij de klanten was er daarop vraag naar meer. Een enquête bevestigde dat. De Lunch van de Maand was het resultaat. Panos mikt daarmee op de mensen die op het middaguur weinig tijd hebben om een maaltijd te gebruiken (onder meer kantoor- en winkelpersoneel). De Panos-zaken zijn ook gevestigd op plaatsen waar veel mensen passeren: in drukke winkelstraten of bij stations. Bij een aantal zaken kunnen de consumenten van tevoren een bestelling plaatsen. Maar gaat Panos hiermee op de fastfood-toer en wordt het een concurrent van de broodjeszaken en McDonald's of Quick? Deels wel, zegt Verbauwhede "maar McDonald's is toch meer op familie en fun gericht. Zo ver zullen wij niet gaan."Het gaat Panos ook om het creëren van traffic. Men verkoopt niet meer alleen gewoon brood. Verbauwhede: "De groeimarkt ligt vooral in de nieuwigheden in koeken, worstenbroodjes enzovoorts. Het hoofddoel blijft Panos als de 'verrukkelijke broodwereld' te positioneren. Dat is niet alleen gewoon brood en ook niet alleen belegde broodjes. Het is een heel assortiment." Het ene product moet het andere versterken. De voorjaarscampagne van Panos gedurende de maand maart staat helemaal in het teken van de Lunch van de Maand. Er zijn spots op Radio Donna en Studio Brussel en affiches in de treinstations. Verder heeft men materiaal vervaardigd dat op het punt van verkoop komt te staan en een postkaartmailing gestuurd naar de houders van de Panos Gold Card. Na maart zal de lunch alleen op het verkooppunt onder de aandacht worden gebracht. Men zal deze en volgende maand de reactie van de consument bestuderen en op basis daarvan beslissen of het project al dan niet wordt voortgezet. "Uit de enquête blijkt wel dat er interesse is, maar nu moeten we zien hoe het in de praktijk aanslaat," aldus Verbauwhede.