De e-commercegiganten beginnen in te zien dat onbeperkt bestellen en terugsturen geen duurzaam model is. Niet voor de planeet, maar ook en vooral niet voor hun winstgevendheid. Dus sturen ze bij. Zal...

De e-commercegiganten beginnen in te zien dat onbeperkt bestellen en terugsturen geen duurzaam model is. Niet voor de planeet, maar ook en vooral niet voor hun winstgevendheid. Dus sturen ze bij. Zalando wil klimaatneutraal leveren, geen wegwerpplastic meer gebruiken en enkel nog verantwoorde merken verkopen. Bol.com draait op zonne- en windenergie en wil geen vervuilende pakjes meer versturen. En ooit zullen we moeten betalen voor retours. Maar de vraag blijft of e-commerce als concept duurzaam kan zijn. Daarover zijn de experts verdeeld. Bestelwagentjes laten rondrijden lijkt vanuit milieuoogpunt nergens naar, maar dat verandert als ze elektrisch aangedreven zijn, en niet het merendeel van de tijd leeg rijden.En dan is er nog het sociale aspect. "Als het om duurzaamheid gaat, wordt al te vaak naar het ecologische en veel te weinig naar het sociale gekeken."