PAKJE VINDT KLANT ALTIJD

PATRICK LEYSEN "We zijn niet afhankelijk van de technische integratie van onze app in elke webshop." © KRIS VAN EXEL

Parcify pakt het probleem van gemiste leveringen aan met technologie. Zo staat de koerier nooit meer voor een gesloten deur.

Parcify ontstond twee jaar geleden, toen de Limburgse ondernemer Jonas Coenen en Patrick Leysen – toen logistiek verantwoordelijke e-commerce bij Delhaize – elkaar toevallig ontmoetten. Beide mannen deelden een frustratie: je kan gemakkelijk iets online bestellen, maar de levering van de pakjes blijft een logistieke uitdaging. “In steden wordt de levering van liefst een vijfde van de pakjes gemist”, zucht Patrick Leysen, CEO van Parcify. “De koerier staat voor een gesloten deur en er is een tweede leveringspoging nodig. Elke dag rijden heel veel bestelwagens nutteloos rond in de stad. Dat is inefficiënt en creëert veel frustraties bij de consument.”

Gps-locatie

De starter ontwikkelde een app die dat probleem moet verhelpen. Bestellingen worden afgeleverd bij Parcify, dat vervolgens fietskoeriers uitstuurt die de laatste kilometers overbruggen. De pakjes worden niet geleverd aan een vooraf opgegeven adres, maar wel aan de gps-locatie van de smartphone van de klant. Zo worden pakjes altijd afgeleverd op de plek waar die zich op dat moment bevindt. Zelfs op een terrasje of tijdens een wandeling met de hond. “Het is onze ambitie dat je nooit meer moet nadenken over de levering van een pakje, want dat komt automatisch bij jou terecht. Daarmee heeft de consument voor het eerst alle controle in handen”, hoopt de CEO.

Parcify werkt samen met webshops die naast de traditionele leveringsmogelijkheden, zoals leveren aan huis of bij een afhaalpunt, hun klanten ook een premiumoptie willen bieden. Er loopt al een proefproject met de Nederlandse webwinkel Bol.com. Maar internetshoppers kunnen Parcify bij elke webshop als leveringsmethode gebruiken. De appgebruikers geven een virtueel leveringsadres van Parcify op, dat dan het pakje aflevert. “Met die activiteit kunnen we sterk groeien. We zijn niet afhankelijk van de technische integratie van onze app in elke webshop.”

Match met bpost

Ook bpost gelooft in de nieuwe app en het nam dit jaar een participatie in de starter. “We waren op zoek naar een strategische partner die niet alleen kapitaal kon injecteren, maar ook toegevoegde waarde kon bieden met marktkennis en een consumentenvisie. Het is een goede match. We kunnen elkaar veel bijbrengen. Wij zetten in op een technologie die in een stad veel comfort biedt, terwijl bpost een ontzettend sterk logistiek netwerk heeft.”

Parcify telt veertien werknemers en is voorlopig enkel actief in Antwerpen en Brussel. “We mikken altijd op steden, zodat ons model efficiënt kan draaien”, duidt Leysen. Het bedrijf heeft internationale ambities: begin volgend jaar volgt de stap naar Nederland. De starter, opgericht in de zomer van 2015, legde nog geen balans neer.

SVEN VONCK

“Het is onze ambitie dat je nooit meer moet nadenken over de levering van een pakje”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content