OVERWINNINGSZALF

Naqi haalt amper 5% van zijn omzet uit sportverzorgingsproducten, onder andere zalfjes en oliën voor wielrenners. Maar de sportresearch ligt wel aan de basis van de algemene Naqi-producten.

D irk Nachtergaele, de persoonlijke verzorger van Johan Museeuw, heeft altijd enkele Naqi-flesjes in zijn tas zitten. Met de Mapei-ploeg heeft Naqi een bevoorrechte relatie. Zegt zaakvoerder Edgard Geyskens: “Zij wijzen de problemen aan en bespreken mee het concept waaraan onze zalven en synthetische oliën moeten beantwoorden. Wij zoeken de actieve bestanddelen die het juiste therapeutische effect bereiken. Productie en ontwikkeling zijn volledig in onze handen.”

Bij Mapei is Naqi niet aan zijn proefstuk toe. Ex-wielrenner Edwig Van Hooydonck was een notoir afnemer, vandaag circuleert een honderdtal in Aarschot ontwikkelde zalfjes in de Lotto-ploeg, bij Vlaanderen 2002 en in de semi-professionele amateurploeg van de Kortrijkse Groeningespurters. “Eigenlijk is het bedrijf twaalf jaar geleden geboren in het wielermilieu,” zegt Edgard Geyskens. “Mijn schoonvader merkte als persoonlijke dokter van Rik Van Looy de nood op aan producten die de agressie op de huid inperken. Ik rook als jonge economist een gat in de markt. Greet Claes, mijn echtgenote, bouwde een onderzoekslab uit.”

Vandaag is Naqi een kmo, waarvan de vijftien werknemers vooral met onderzoek en ontwikkeling bezig zijn. 40% van de omzet – die Geyskens niet kwijt wil – werd vorig jaar als O&O-kosten geboekt. “Daarom blijft de concurrentie van de farma- en cosmeticamastodonten uit,” denkt Geyskens. “Zij vinden de investering te groot voor de winsten die ze in deze heel specifieke nichemarkt kunnen opstrijken.”

Naqi heeft zich gespecialiseerd in fysiotherapeutische zalven en oliën. Het bedrijf heeft een honderdtal producten, waarvan een veertigtal in sportkringen gebruikt kunnen worden. “We zijn niet uniek in onze producten, wel in het feit dat we een heel gamma aanbieden,” bekent Edgard Geyskens. “Wij mikken met preventieve of post-curatieve producten op een betere doorbloeding, een sterkere bescherming van de huid tegen wrijving en, aan het einde, betere prestaties.”

Het bedrijf vindt een afzetmarkt in sportmilieus, maar ook bij arbeidsgeneesheren of dierenartsen. Ze leveren ook bij Ford in Genk, het brandwondencentrum in Leuven en produceren onder private label voor de Hamburgse huidverzorgingsspecialist Beiersdorf. Geyskens gelooft in een agressieve groei in de toekomst, vooral in Azië, waar de fysiotherapie vandaag nog niet zoveel voorstelt. Naqi India wordt binnen twee maanden opgericht, Naqi Japan volgt begin 2000. “De 21ste eeuw is onze eeuw,” zegt hij, “want de zon en het milieu zullen de druk op de huid nog verzwaren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content