The Gores Group heeft het dan toch gedaan: Vlaanderen een grote informatica-integrator gegeven. Niet zo groot als beoogd, weliswaar, maar wat niet is kan nog komen. Het voormalige Real Software, dat door Gores in 2004 is overgenomen, is niet per appartement verkocht, zoals velen hadden gevreesd. Het zit nog altijd op koers naar wat CEO Bruno Segers voor ogen heeft: een regionale integrator die op zijn thuismarkt incontournable is en een bedrijfskasstroommarge van 10 procent haalt.
...

The Gores Group heeft het dan toch gedaan: Vlaanderen een grote informatica-integrator gegeven. Niet zo groot als beoogd, weliswaar, maar wat niet is kan nog komen. Het voormalige Real Software, dat door Gores in 2004 is overgenomen, is niet per appartement verkocht, zoals velen hadden gevreesd. Het zit nog altijd op koers naar wat CEO Bruno Segers voor ogen heeft: een regionale integrator die op zijn thuismarkt incontournable is en een bedrijfskasstroommarge van 10 procent haalt. Daar moet nog aan gewerkt worden, geeft Bruno Segers toe. Maar de fundamenten zijn gelegd. Twee jaar geleden fuseerden Real Software en Dolmen tot RealDolmen. De afsplitsing van de Colruyt-groep, met zijn hands on-kennis van infrastructuur, zijn industriële managementmentaliteit en dito klandizie. Real, ooit opgericht door Rudy Hageman en Leo Meuris, met een traditie als uitvoerder van projecten en een ambitie om een consultant en producent van oplossingen te worden. Twee jaar later werken de twee op één managementplatform. De verkoopafdeling is hervormd en hertraind en er is een nieuwe aanpak voor de dienstverlening, de 'RealDolmen Way'. The Gores Group is uitgestapt. Zowat de helft van haar participatie ging naar de familiale holding QuaeroQ van de familie Vande Vyvere en naar twee privé-investeerders. Colruyt en QuaeroQ vormen nu voor minstens 25,77 procent een stabiel aandeelhouderschap. Met de twee privé-investeerders erbij zelfs voor 29,5 procent. "Hoe je RealDolmen ook bekijkt, het is een powerhouse, een stabiele, succesvolle business", zegt Ashley Abdo, die eerst Real Software en later RealDolmen voor rekening van The Gores Group door de moeilijke periodes heeft geleid. RealDolmen had eind maart 45,4 miljoen cash en snel verzilverbare activa op de balans. De nettoschuld was niet eens één keer de kasstroom van het voorbije jaar. Abdo vertrekt binnenkort weer naar Los Angeles. Bij RealDolmen hoopt hij vooral een grote zakelijke discipline achter te laten. Het is die discipline die Gores in staat heeft gesteld om het oorspronkelijke Real Software te redden, vindt hij. "Een goede turnaround zit in de details, in de winst aan de rand. Laaghangend fruit plukken is gemakkelijk, maar vaak niet genoeg. Wat uiteindelijk het verschil maakt, zijn de marginale dingen, die sommigen onbelangrijk achten." Insiders schatten het rendement van Gores op de investering in RealDolmen tussen 8 en 10 procent per jaar. Abdo: "We haalden niet het rendement waarop je moet mikken bij dit soort investeringen, maar we zijn tevreden. RealDolmen is nu puur een beursgenoteerde firma, met goede Belgische referentieaandeelhouders, een sterke free float en een positie om geweldige dingen te bereiken. Zonder de moeilijkheden in 2005 en de zes tot twaalf maanden die we verloren met de vervanging van CEO Peter Op de Beeck, waren we uit RealDolmen geweest vóór de recessie en hadden we een veel, veel betere return gehad." Vandaag is RealDolmen als een supermarkt voor informatica en telecom, een one-stop shop, alles in één hand. Producten, implementatie en beheer en bovenop het uitwerken van oplossingen voor bedrijfsbeheer, unified communications, business intelligence, contentmanagement of klantenrelatiebeheer. Ruim 237 miljoen euro omzet, 1575 werknemers. Een lokale grootgrutter voor een vooral Vlaams publiek. Maar is het een Colruyt, een Carrefour of een Delhaize? Marktonderzoeker Equaterra stopt serviceproviders in drie categorieën: toepassingsbeheer, infrastructuurbeheer en eindgebruikersbeheer. Volgens zijn jongste rondvraag bij de 175 grootste ICT-budgetten van België is RealDolmen hun voorkeurpartner voor de outsourcing van infrastructuurbeheer, Econocom voor eindgebruikersbeheer en Accenture voor applicatiemanagement. Een mooi resultaat, vindt Segers, maar onvoldoende. "We moeten ambitieuzer zijn in de volledige outsourcing." Infrastructuurbeheer, dat is het oude Dolmen, dat techniekers op de baan had en nog pc's onderhield. "Daar stappen we uit. Servers doen we nog wel. En hier en daar mainframes", zegt Segers. Toch was het hoofdzakelijk de verkoop van hardware die floreerde in het vierde kwartaal en die het jaarresultaat van RealDolmen nog enigszins redde. "Meer servers. Een leuk contract via Xerox voor de roll-out en het beheer van printers. De upgrade van een mainframe bij Colruyt. Klanten hebben investeringen uitgesteld. Nu is er een inhaalbeweging." RealDolmen won ook een mooi vijfjarencontract bij De Post. "Aan een aantal producten hangen diensten vast. Daar is het ons om te doen. We zijn resoluut afgestapt van distributie. Uitbesteed aan Tech Data. Ons magazijn staat leeg. Alles is just in time", zegt CEO Bruno Segers, die door Abdo Ashley half 2007 werd gevraagd om de fusiegroep te leiden. Vandaag is hij het gezicht van het fusiebedrijf. De operationele leiding is in handen van twee voormalige Dolmen-managers, CEO Marc De Keersmaecker en vice-president voor verkoop en marketing Dirk Debraekeleer. Ironisch genoeg is de 'oplossingen'-activiteit van RealDolmen - bedrijfsbeheer, klantenrelatiebeheer, business intelligence - zwaar getroffen door de crisis, met 9 procent omzetdaling en een margeterugval tot nul. Hier leed RealDolmen onder uitstel van projectafwerking en de "drastische afslanking van de business van één multinationale klant". Bedrijfsoplossingen is nochtans precies het soort activiteit waarin RealDolmen zich wil versterken. Over de jongste twee jaar kromp het personeel met 256 (14 %). Segers: "Bepaalde profielen kunnen we niet meer gebruiken. Daarnaast hebben we soms iets te diep moeten snijden om te overleven. Nu zoeken we 200 mensen, van wie 170 in België. Maar we zoeken andere profielen dan we laten gaan: mensen die heel dicht tegen de zakelijke processen aanzitten, functionele analisten, mensen die grote projecten hebben geleid, goede business intelligence-mensen, Java- en NET-specialisten." De elegante, secure Ashley Abdo is trots op de 12,2 miljoen bijkomende cash, na herstructureringskosten, die RealDolmen vorig boekjaar op zijn balans heeft kunnen zetten. Van hoog tot laag wordt op de kleintjes gelet. Uitgaven aan training worden in de hand gehouden, de bedrijfswagens voor het personeel zijn kleiner. "Het directiecomité is van zeven naar vijf gebracht. Aan Gores wordt al twee jaar geen management fee meer betaald. Wij hebben de kosten van de raad van bestuur gehalveerd. Onze bestuurders bellen nu in", zegt Segers. Zonder de hogere factureerbaarheid van zijn personeel (door de afvloeiingen) en een kleine 9 miljoen euro aan besparingen zou RealDolmen in het rood geëindigd zijn. Het leeghalen van het magazijn heeft 1,5 miljoen extra cash opgeleverd. Het magazijn zelf kan worden verkocht, denkt Bruno Segers. Hij vindt het prima dat er nu met de familie Vande Vyvere een vastgoedmakelaar in het aandeelhouderschap zit. Houthalen is al ingeruild voor een goedkoper gebouw in Lummen. "Onze zetels in Harelbeke en De Pinte zijn meegekomen met acquisities. Op termijn zitten we niet meer in dit gebouw (Huizingen, nvdr) en niet meer in Kontich. De vastgoedmarkt ligt nu wat moeilijk, maar eigenlijk heb je niet zozeer vierkante meters nodig. Eerder plekken die flexibel te bereiken zijn. Twee derde van onze medewerkers werkt bijna dagelijks bij de klant." "Wij moeten terug naar 6 procent bedrijfswinstmarge (zoals in 2008-09, nvdr) en op termijn naar 8 procent. Door een combinatie van schaalgrootte en grotere projecten", zegt Segers. RealDolmen haalde in 2009 geconsolideerd 3 procent. De fundamentele verbetering moet komen van groei. RealDolmen wil meer verkopen aan de grote Vlaamse en Belgische ondernemingen. "Delta Lloyd, Telenet en andere dergelijke bedrijven hebben een uitgebreide visie. Daar zitten wij nu iets te weinig", zegt Segers (sindsdien kondigde RealDolmen aan dat het de interne helpdesk van Telenet zou gaan runnen, nvdr). Meer schaalgrootte, een breder regionaal bereik en een aanwezigheid in 'cloud computing' zijn andere actiepunten. Segers: "Wij onderhandelen om datacentercapaciteit in te huren die we dan als ons eigen datacenter kunnen beheren. Op termijn moeten we meer doen in outsourcing." Om daarin mee te spelen moet RealDolmen hogerop in de markt. "We willen niet in zuivere businessconsulting stappen, tussen de Accentures, Deloittes, IBM's of HP's. Wel daar net onder, waar partijen zoals Inno. com of Application Engineers de bedrijfsprocessen en de architecturen uittekenen. We moeten vroeger bij de besluitvorming zijn", zegt Segers. RealDolmen is amper 85 miljoen waard op de beurs en heeft 45 miljoen euro cash op de bank. Dat is verleidelijk voor aandeelhouders die op zoek zijn naar snel geld. Segers: "Op termijn zullen we een dividend uitbetalen. Maar niet nu. We moeten schaalgrootte winnen. Het is eten of gegeten worden. Als we nu op onze lauweren gaan rusten, zijn we morgen kandidaat om overgenomen te worden. Wij zijn aanwezig in Franstalig België, maar wij doorleven dat niet. Misschien moeten we ook daar een aantal partijen bij elkaar brengen onder een gemeenschappelijke visie. Er is niets mis met onze ambitie om in een brede straal rond Brussel, tot in Noord-Frankrijk en Nederland, kritische massa te winnen." Dat is ook voor de aandeelhouders goed, denkt Abdo. "Drie jaar geleden was je met 250 miljoen omzet en een courante bedrijfskasstroom van 18 miljoen een goede middenmoter. De recessie heeft dat veranderd. Voor een goede visibiliteit moet je ongeveer twee keer zo groot zijn. Zo'n 500 miljoen omzet en 40 tot 50 miljoen ebitda. Alleen dan hou je echte liquiditeit op de beurs." "Je mag me erop aanspreken als we over drie maanden nog geen acquisitie hebben gedaan", klopt Bruno Segers zich op de borst. Hij denkt niet aan mega-acquisities. "Kleine acquisities, van een beperkt aantal mensen in gerichte domeinen, die schaalgrootte zoeken en zich willen laten opnemen in een grotere entiteit. Bijvoorbeeld in Java, business intelligence, enterprise contentmanagement. Een kleine acquisitie is even goed als een wervingsactie." Door bruno leijnse, fotografie jonas hamers - reporters