1 Bekijk bestaande producten en diensten door een digitale bril

Voorlopig leven we nog in een analoge wereld, maar de komende vijf jaar zet de digitalisering haar opmars verder. Om nieuwe producten, diensten en zakenmodellen mogelijk te maken, zullen tal van bedrijfsonderdelen digitaal worden. Denk maar aan Uber, dat de sector van het personenvervoer compleet op zijn kop zette door zogoed als alle aspecten ervan te digitaliseren: het vinden en bestellen van vervoer, het betalen van de rit, de dienstverlening aan de klant en de beoordeling. Bedrijven van nu moeten zich afvragen welke van hun logge processen baat kunnen hebben bij de nieuwe internettools, en welke proce...

Voorlopig leven we nog in een analoge wereld, maar de komende vijf jaar zet de digitalisering haar opmars verder. Om nieuwe producten, diensten en zakenmodellen mogelijk te maken, zullen tal van bedrijfsonderdelen digitaal worden. Denk maar aan Uber, dat de sector van het personenvervoer compleet op zijn kop zette door zogoed als alle aspecten ervan te digitaliseren: het vinden en bestellen van vervoer, het betalen van de rit, de dienstverlening aan de klant en de beoordeling. Bedrijven van nu moeten zich afvragen welke van hun logge processen baat kunnen hebben bij de nieuwe internettools, en welke processen voor hen of voor hun klanten de grootste uitdagingen inhouden. Wie in een traditionele, analoge omgeving werkt, begint het best in het eigen bedrijf een zoektocht naar nieuwe kansen en kan in andere sectoren en in de wereld van de start-ups op zoek gaan naar nieuwe synergiemogelijkheden. Vooral de connectie met de klant is waardevol, net als de kennis van zijn behoeften. Nest, de maker van slimme thermostaten, sluit bijvoorbeeld partnerschappen met nutsbedrijven om gegevens uit te wisselen en het totale energieverbruik te optimaliseren (zie Nest vormt zijn sector). Ook voor een start-up kan een samenwerking met een gevestigde waarde dus interessant zijn. Voortdurend proberen om de oubolligheid van gevestigde bedrijven te benadrukken, is geen goed idee. De kans dat de digitalisering bestaande modellen onderuithaalt is reëel, maar ze zal evengoed interessante nieuwe kansen scheppen. Ze biedt bijvoorbeeld de mogelijkheid nieuwe gegevens te verzamelen en waarde te halen uit nieuwe analyses. 3D Systems, een bedrijf dat printoplossingen aanreikt aan ondernemingen en consumenten, werkt platform- en servicegebaseerde businessmodellen uit die meer inhouden dan gewoonweg hardware en consumptieartikelen verkopen. Welke nieuwe kansen dienen zich aan als u de onderdelen van uw activiteit anders combineert? Hoe kunnen de gegevens die u genereert extra waarde creëren voor oude en nieuwe klanten? Dankzij zijn cloudinspanningen kan SAP zijn klanten bijvoorbeeld enkel die functies aanrekenen die ze echt gebruiken. Daardoor kan het bedrijf nieuwe klanten over de streep trekken. Digitale transformatie betekent niet dat een bedrijf in de toekomst enkel software zal verkopen, noch dat alle traditionele vaardigheden plots verouderd zullen zijn. Wel zal de competentiebasis verschuiven: expertise in softwareontwikkeling zal almaar belangrijker worden. Bestaande competenties en klantenrelaties vormen de fundamenten voor nieuwe kansen. Bedrijven kunnen die cruciale fundamenten behouden en tegelijk investeren in softwarecompetenties die aanvullen wat er is. Zet bijvoorbeeld getalenteerde werktuigbouwkundigen niet aan de deur, maar laat ze samenwerken met begaafde softwareontwikkelaars. Dat schept de kans om in de toekomst meer waarde te creëren en te capteren. © HARVARD BUSINESS REVIEW/NYT SYNDICATEDe kans dat de digitalisering bestaande modellen onderuithaalt is reëel, maar ze zal evengoed interessante nieuwe kansen scheppen.