OVERAL DE GESCHIKTE TEMPERATUUR

Hoge temperaturen hebben een negatieve impact op de productiviteit van werknemers. Daarom biedt Cooltech bedrijven een breed gamma van airconditioningproducten aan. Maar de Limburgse onderneming is ook gespecialiseerd in koeltechnieken voor de bewaring van (voeding)producten. “Airconditioning en commerciële koeling maken elk 50 % van onze omzet uit,” zegt Dirk Peeters, gedelegeerd bestuurder van Cooltech. “We proberen in deze sectoren een zo breed mogelijk assortiment aan te bieden aan een zo breed mogelijk klantenbestand. De slager om de hoek kan bij ons terecht voor een koelmeubel, maar we installeren ook airconditioning in grote kantoorcomplexen.”

Cooltech is in België de grootste verdeler en installateur van Daikin-aircoproducten. De koelmeubels die het bedrijf levert, zijn van het merk Hauser. Op basis van een samenwerkingsakkoord uit 1998 met de Oostenrijkse producent heeft Cooltech het alleenrecht voor de verdeling en installatie van Hauser-producten in de Benelux.

Niet alleen het brede assortiment, ook de bijzondere aandacht voor duurzame ontwikkeling typeert de aanpak van Peeters. Door het gebruik van milieuvriendelijke koelgassen stimuleert hij duurzaam bouwen. CFK’s, die de ozonlaag aantasten, werden vervangen door freongassen en ook verminderd energieverbruik is een permanent streefdoel.

Peeters startte zijn bedrijf in 1993, samen met Ferdi Houben. “We leerden elkaar kennen toen we in een koeltechnisch bedrijf de interne organisatie moesten verbeteren,” vertelt de Jonge Limburgse Ondernemer van het Jaar. “Na een tijdje dachten we: wat we hier doen, kunnen we even goed voor onszelf doen.”

Vandaag telt het bedrijf 50 werknemers, die zorgen voor een omzet van 11 miljoen euro. Met een eigen engineeringafdeling en een 24-uursklantenservice bedient Cooltech klanten in de voedingindustrie, de grootkeukens, supermarkten en de farmaceutische sector. De Daikin-airco wordt geplaatst in kantoorcomplexen en productiehallen.

Voor Peeters is de relatie met de klant cruciaal. Daarom stuurt hij twee weken na elke afgewerkte installatie een vragenlijst. Daarin kan de klant zich uitspreken over alle aspecten van de commerciële relatie met Cooltech. Ook in zijn eigen bedrijf moedigt de gedelegeerd bestuurder inspraak aan. Via een ideeënbus kunnen werknemers suggesties doen voor het verbeteren van de bedrijfsprocessen of het vernieuwen van producten en diensten. Zo stelt Peeters leren en innoveren centraal in de ontwikkeling van het bedrijf.

Maarten Van Craen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content