Het graafschap Kent, met recht en reden "de tuin van Engeland" genoemd, is op zijn mooist in de lente. Bovendien ligt deze toeristische topper niet eens ver weg: even het Kanaal over en je staat vlakbij Dover Castle en de White Cliffs, op een boogscheut van Deal Castle en het bekoorlijke dorpje Sandwich, wat verder het middeleeuwse Canterbury en op een halfuurtje rijden het prachtige domein van Leeds Castle, of nog de wondermooie tuinen van Sissinghurst. En dit is maar een kleine greep uit de mo...

Het graafschap Kent, met recht en reden "de tuin van Engeland" genoemd, is op zijn mooist in de lente. Bovendien ligt deze toeristische topper niet eens ver weg: even het Kanaal over en je staat vlakbij Dover Castle en de White Cliffs, op een boogscheut van Deal Castle en het bekoorlijke dorpje Sandwich, wat verder het middeleeuwse Canterbury en op een halfuurtje rijden het prachtige domein van Leeds Castle, of nog de wondermooie tuinen van Sissinghurst. En dit is maar een kleine greep uit de mogelijke bestemmingen voor een dagtrip of een iets langere uitstap. Het zal wel wat drukker gaan worden in de haven van Dover: sinds 6 maart is de lijn Oostende-Dover opnieuw geopend door de joint venture tussen Hoverspeed en Holyman. Deze nieuwe verbinding betekent de hergeboorte van een van de oudste Kanaalroutes, in 1846 ingericht door de Belgische overheid en eind 1993 stopgezet met de verhuizing van de toenmalige RMT van Dover naar Ramsgate. De overtocht (tot 7 afvaarten per dag) gebeurt met twee snelle catamarans en duurt 125 minuten. Op 10 maart ging eveneens een joint venture van start tussen P&O European Ferries en Stena Line. De nieuwe ferrymaatschappij P&O Stena Line is meteen de grootste op het Kanaal; ze is actief op drie belangrijke routes met een vloot van elf schepen. Op de zogenaamde korte Kanaalroute Calais-Dover varen zes moderne superferry's; tussen Dieppe en Newhaven wordt een traditionele ferry ingezet naast een snelle catamaran; op de lijn Zeebrugge-Dover varen drie speciaal gebouwde vrachtschepen. Op de sleutelroute Calais-Dover biedt P&O Stena Line tot 30 afvaarten per dag in beide richtingen (dus 60 overvaarten). Van acht uur 's morgens tot middernacht vertrekt er een ferry om de 45 minuten, 's nachts om het uur. De inschepingstijd voor passagiers en personenwagens bedraagt nauwelijks 20 minuten, de overtocht duurt 75 minuten: net lang genoeg om even de benen te strekken aan dek, een hapje en/of een drankje te nemen en te genieten van de "mini-cruise" tussen de krijtrotsen van Frankrijk en Engeland.P&O Stena Line wordt de rechtstreekse concurrent van Le Shuttle, de autotrein die door de Kanaaltunnel rijdt. De grote troef van Le Shuttle is natuurlijk de snelheid: de eigenlijke overtocht duurt amper 35 minuten. Wie taxfree wil shoppen, moet daarvoor evenwel de nodige tijd uittrekken vooraleer de trein op te rijden; aan boord van de ferry daarentegen kan je rustig winkelen tijdens de overtocht. Het is maar hoe je het bekijkt. Hoverspeed, tel. (059) 55.99.55P&O Stena Line, tel. (050) 54.22.22Le Shuttle, tel. (02) 717.45.01D.A. LEEMANS