De bedrijvenmarkt wordt kleiner

"Onze markt is redelijk stabiel", zegt Bruno Devos, de managing director van Stockmans Kalenders. "Dat heeft te maken met de kracht van de kalender als communicatiedrager. Je kunt via een kalender een jaar lang communiceren met de klant. Een mooie kalender die goed gemaakt is, gooien de mensen niet weg." Toch is de bedrijvenmarkt volgens Devos de laatste jaren afgekalfd. "Een aantal grote spelers uit het verleden, vooral de banken, is weggevallen als klan...

"Onze markt is redelijk stabiel", zegt Bruno Devos, de managing director van Stockmans Kalenders. "Dat heeft te maken met de kracht van de kalender als communicatiedrager. Je kunt via een kalender een jaar lang communiceren met de klant. Een mooie kalender die goed gemaakt is, gooien de mensen niet weg." Toch is de bedrijvenmarkt volgens Devos de laatste jaren afgekalfd. "Een aantal grote spelers uit het verleden, vooral de banken, is weggevallen als klant. Vroeger kreeg je twintig kalenders, nu nog maar twee." Bedrijven geven kalenders steeds meer een persoonlijke toets. Dat varieert van eigen beelden van het bedrijf tot een individuele boodschap voor de klant die de kalender krijgt. "We krijgen een database van een bedrijf op basis waarvan we elke kalender personaliseren. In zo'n producten zit nog groei", zegt Devos. Omdat Belgen het gewoon waren kalenders bij de vleet te krijgen, kochten ze er zelden zelf een. Maar dat is aan het veranderen. Niels Martens, aankoper bij Standaard Boekhandel, ziet de verkoop van kalenders en agenda's elk jaar stijgen: "Je kreeg vroeger gemakkelijk een kalender of een agenda bij je bank. Nu moet je daarvoor al een heel grote klant zijn. Veel mensen hebben graag een kalender in huis, in welke vorm dan ook." Met de opkomst van de digitale camera maken steeds meer mensen zelf een kalender. Ketens als Hema en Kruidvat spelen daarop in. Op de kalendermarkt zijn er twee grote trends: de klassieke maandkalender en de scheurkalender. De maandkalenders zijn vooral een internationale zaak, met spelers als Te Neues en onderwerpen die grensoverschrijdend zijn, zoals oude meesters, steden, filmsterren, dieren en auto's. Rob Harren van uitgeverij De Boemerang beweert dat hij in België marktleider is met hits zoals de Champions-, de Rode Oortjes- en de Golf-scheurkalenders. "Voetbal, seks en golf, dat spreekt het grote publiek aan", beweert Harren. In Nederland zijn er meer dan vijftig titels beschikbaar. Daarvan wordt een deel ook in ons land aan de man gebracht. Aan het eind van het jaar verschijnt ook de Pirelli-kalender, een media-evenement op zich. Die kalender staat voor artistieke pin-up. Bij uitgevers als Stockmans Kalenders zit ook de blootkalender nog in het aanbod. Die hangt nog vaak in werkplaatsen en garages. AD VAN POPPEL