Tot 30 januari organiseert Brafa (Brussels Antiques & Fine Arts) in het Brusselse Tour & Taxis voor de 56ste keer een beurs voor oude en moderne kunst. De economische crisis heeft kennelijk weinig vat op de beurs, die van jaar tot jaar meer exposanten en bezoekers telt.
...

Tot 30 januari organiseert Brafa (Brussels Antiques & Fine Arts) in het Brusselse Tour & Taxis voor de 56ste keer een beurs voor oude en moderne kunst. De economische crisis heeft kennelijk weinig vat op de beurs, die van jaar tot jaar meer exposanten en bezoekers telt. "Terwijl we vaststellen dat andere grote antiekbeurzen in steden als Londen, Moskou of Salzburg niet meer georganiseerd worden, zien we in Brussel de belangstelling alleen maar groeien", zegt Béatrix Bourdon namens Brafa. "Ik zie één grondige verklaring: het feit dat alleen het allerbeste goed genoeg is voor ons. Voor onze beurs open gaat, krijgt elke standhouder bezoek van onafhankelijke experts die desnoods ook objecten kunnen weigeren omdat ze niet voldoen aan de hoogste maatstaf. Niet elke beurs durft dat. Voorts denk ik dat het succes ook komt door de grote verscheidenheid in het aanbod: van schilderijen tot tapijt, van zilverwerk tot juwelen, van beeldhouwkunst tot meubels, primitieve kunst zowel als hedendaagse kunst." Brafa is in de jaren vijftig ontstaan als een uithangbord van en voor een kleine groep Belgische antiquairs. De vzw achter Brafa is nog altijd een emanatie van die beroepsgroep, met 35 uitsluitend professionele vertegenwoordigers uit beide landsdelen. Winst maken is geen doel, ook al moet er goed gecijferd en geïnvesteerd worden om alles rond te krijgen. De opbouw van de beurs (circa 1 miljoen euro), de huur van de gebouwen in Tour & Taxis (350.000 euro), de media- en reclamecampagne (500.000 euro), de veiligheidsvoorzieningen (150.000 euro) en last but not least de verzekeringsfactuur (voor een onbekend bedrag) vergen een zorgvuldig beheer. De grootste aandacht gaat naar de bewaking van de kwaliteit. De komst van steeds meer gereputeerde buitenlandse exposanten toont aan dat deze strategie ook loont. Dit jaar komen er onder meer grote namen uit Canada, Japan, de VS, Oost- en Zuid-Europa. In Brussel zijn ze relatief goedkoop af met een vast standgeld van 7000 euro plus 160 euro per vierkante meter. "Net het te hoge standgeld heeft buitenlandse beurzen genekt", zegt Beatrix Bourdon. "Antiquairs zijn ondernemers die zwaar moeten investeren en dus ook een return on investment willen. Een beurs zoals Brafa moet hen vooruithelpen en niet afremmen. Finaal willen we kunst promoten." Brafa heeft een budget van 3,3 miljoen euro. De standhouders dragen daar voor 75 procent aan bij. De rest komt hoofdzakelijk van entreegelden (40.000 bezoekers) en de inbreng van sponsors. Een daarvan is hoofdsponsor Delen Private Bank. "We delen als bank dezelfde ambitie als de organisatoren van de beurs, met name topkwaliteit bieden in een ongedwongen sfeer", zegt Anne-Sophie Delen namens Delen Private Bank. Promoot Delen ook het beleggen in kunst bij zijn klanten? Anne Sophie Delen: "Niet echt. Kunst kopen is emotie en kan bijdragen tot een comfortgevoel. In dat laatste investeren wij wel. Onze kantoren mogen gerust dat huiselijke etiket hebben." KAREL CAMBIEN