Het begint al bij transportmaatschappijen zoals VLM Airlines: "Met meer dan veertig vluchten per dag zijn wij de belangrijkste luchtvaartmaatschappij op de luchthaven London City, op tien minuten van het toekomstige olympisch stadion," poneert Catherine Stuyck, de woordvoerster van VLM Airlines. "De Spelen in Londen zullen uiteraard een verhoging van de passagierstrafiek met zich brengen, niet alleen van bedrijfsleiders van Belgische ondernemingen die betrokken zijn bij de organisatie van het evenement, maar ook van toeristen die vanuit Brussel ove...

Het begint al bij transportmaatschappijen zoals VLM Airlines: "Met meer dan veertig vluchten per dag zijn wij de belangrijkste luchtvaartmaatschappij op de luchthaven London City, op tien minuten van het toekomstige olympisch stadion," poneert Catherine Stuyck, de woordvoerster van VLM Airlines. "De Spelen in Londen zullen uiteraard een verhoging van de passagierstrafiek met zich brengen, niet alleen van bedrijfsleiders van Belgische ondernemingen die betrokken zijn bij de organisatie van het evenement, maar ook van toeristen die vanuit Brussel overkomen."Bij Eurostar klinkt hetzelfde liedje: "Commercieel gezien wordt het een uitstekende zaak," zegt een verheugde Paul Charles, directeur Communicatie van Eurostar, "vooral omdat vanaf 2007 Brussel nog maar op twee uur sporen van Londen zal liggen."Ook voor de Luikse onderneming EVS, bekend van haar vertraagde tv-beelden en al sinds de Spelen van Atlanta in 1996 een bevoorrechte partner van de OS, vormt de aanduiding van Londen goed nieuws. "In de eerste plaats omdat het Verenigd Koninkrijk een innovatieland is op het gebied van televisie," beklemtoont financieel directeur Jacques Galloy, "maar ook omdat de Spelen van Londen zullen worden opgenomen in hoge definitie, wat een primeur zal vormen voor Europa en de omschakeling van de televisie naar die nieuwe technologie zal bespoedigen."Mogen onze bedrijven ook hopen op een gouden medaille in de race naar de aanbestedingen voor de grote infrastructuurwerken die in Londen zullen plaatsvinden? A priori, ja. U mag immers niet vergeten dat "met een importcijfer van 17 miljard euro in 2004, het Verenigd Koninkrijk de derde klant is van België, na Duitsland en Frankrijk," luidt de terechte opmerking van Dominique Michel, secretaris-generaal van Agoria, de federatie van de technologische industrie. "Dat wil zeggen dat heel wat Belgische bedrijfsleiders niet van nul moeten beginnen. Voor de anderen vormen de plaatselijke vertegenwoordigingen van de diensten voor de buitenlandse handel (Export Vlaanderen, Awex en Brussels Export) een niet te versmaden piste om de eerste stappen te zetten aan de overkant van het Kanaal. Agoria is momenteel, in samenwerking met het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité (BOIC), bezig aan de ontwikkeling van een platform waarbij alle actoren van het land zullen worden betrokken (bedrijven, maar ook consultants en universiteiten) die mogelijk producten en diensten kunnen leveren aan de organisatoren van grote wereldevenementen zoals de Olympische Spelen of de wereldbeker Voetbal. De bedoeling is niet alleen de economische spelers te sensibiliseren voor de mogelijkheden van deze gigantische commerciële en publicitaire apparaten, maar ook en vooral de krachten te bundelen. Sébastien Buron Ariane Petit