De "onemanshow" die Dirk Waterschoot met zijn bedrijf TDI opvoert in de toch druk bespeelde scène van relatiegeschenken lijkt een beetje een flitscarrière. In 1997 start hij een handeltje in invoer en verkoop van balpennen. Hij neemt een voorraad over, samen met de klandizie van een tiental winkels in boeken en schoolgerei. Net geen miljoen frank moet hij neerleggen voor wat hij een "onbenullig handelsfondsje" noemt.
...

De "onemanshow" die Dirk Waterschoot met zijn bedrijf TDI opvoert in de toch druk bespeelde scène van relatiegeschenken lijkt een beetje een flitscarrière. In 1997 start hij een handeltje in invoer en verkoop van balpennen. Hij neemt een voorraad over, samen met de klandizie van een tiental winkels in boeken en schoolgerei. Net geen miljoen frank moet hij neerleggen voor wat hij een "onbenullig handelsfondsje" noemt. Omdat nogal wat mensen vroegen of de producten niet met reclame konden worden bedrukt, besloot Dirk Waterschoot zich volledig toe te leggen op relatiegeschenken, liefst in grote hoeveelheden. "Je kan het in deze markt alleen maar maken als je met originele dingen afkomt," zegt hij. Hij schuimt dan ook de nationale en internationale beurzen af op zoek naar die enkele stands die iets nieuws brengen.Een van de eerste grote klanten was Janssen Pharmaceutica. De enkeling Dirk Waterschoot probeert het te maken bij zulke klanten door een nauw contact te onderhouden. "Ik krijg van de klanten niet zozeer spectaculaire bestellingen dan wel spectaculaire vragen. Ik tracht mee te denken in de doelstellingen die een onderneming met een relatiegeschenk gerealiseerd wil zien. Daarna ga ik op zoek naar iets origineels. Dat vraagt wel wat volharding. Het kan gebeuren dat het fiat slechts komt na het twintigste voorstel." Die manier van zakendoen heeft TDI het vertrouwen van het NCMV bezorgd. Hedwig Taelman, directeur marketing van het NCMV, getuigt dat de creativiteit én de inzet van Dirk Waterschoot tot de samenwerking hebben geleid. "De Dag van de Klant" betekende voor TDI een stevige wind in de rug. Vorig jaar mocht Dirk Waterschoot uitzonderlijk zowel het volwassenencadeau als de kinderattenties leveren. Dit jaar heeft hij het alleen gehaald met de kinderattentie: een lichtgevende millenniumgom. "Een schot in de roos," aldus Dirk Waterschoot. "Er zijn er ruim 50.000 geleverd en men heeft er al bijbesteld." De gommen worden gefabriceerd in het Verre Oosten. Dirk Waterschoot werkt graag met het Verre Oosten. "Wanneer je prijs vraagt aan een Chinees bedrijf, heb je met wat geluk 's avonds al de offerte binnen. In Europa duurt dat soms weken." TDI vindt in het Verre Oosten vrijwel alles, én tegen prijzen waar niemand aan kan tippen. Het enige nadeel zijn de leveringstijden.Dirk Waterschoot werkt alleen. Personeel wil hij niet aanwerven. "Ik heb graag alles onder controle en in hetgeen ik zelf doe, ben ik nogal gerust. Het contact met de klant is te belangrijk om het aan iemand anders toe te vertrouwen." Wat niet belet dat de omzetcijfers wel spectaculair groeien. Van 2 miljoen frank in 1997 naar 6 miljoen vorig jaar. Dit jaar, eind augustus, werd al voor 11 miljoen aan cadeautjes geleverd. "Ik verwacht het jaar af te sluiten met een omzet van 15 miljoen frank," zegt Dirk Waterschoot voorzichtig.