De Amerikaanse futurist Watts Wacker is samen met trendwatcher Li Edelkoort de topspreker op het komende congres Opus XXI (een initiatief van Roularta Media Group, Pocket Marketing en Focus Advertising). Opus XXI is het tweede congres over trends in de mode- en lifestylewereld. Ook tijdens de eerste editie sprak Li Edelkoort al over de evolutie in die wereld. Mode en lifestyle zijn ook...

De Amerikaanse futurist Watts Wacker is samen met trendwatcher Li Edelkoort de topspreker op het komende congres Opus XXI (een initiatief van Roularta Media Group, Pocket Marketing en Focus Advertising). Opus XXI is het tweede congres over trends in de mode- en lifestylewereld. Ook tijdens de eerste editie sprak Li Edelkoort al over de evolutie in die wereld. Mode en lifestyle zijn ook de onderwerpen die in de Roularta-bladen Weekend Knack en Weekend Le Vif/L'Express aan bod komen. Aanvankelijk richtte Opus XXI zich vooral op bedrijven uit de interieur-, mode- en beautysectoren. "Maar we hebben het nu ruimer opgevat," verklaart Krist Weytjens, projectmanager van Opus XXI. Eigenlijk behoort elke marketeer tot de doelgroep. Het evenement wil "de markt, de decision makers een forum bieden om op de trends van de jaren 2000 te anticiperen. Tevens wensen de organisatoren de discussie aan te wakkeren over de evoluties voor bedrijven uit diverse lifestyle-sectoren in de nabije en verdere toekomst. Vertrekkend vanuit sociaal-economische ontwikkelingen, proberen ze perspectieven te beschrijven die een nieuw soort consumenten veronderstellen." Vooral de momenteel veel gevraagde Watts Wacker is een provocant spreker. Bij zijn manager, die ook de belangen behartigt van managementgoeroe Tom Peters, is hij topshelf, merkt Herman Konings van Pocket Marketing op. Konings komt de eer toe op het spoor van Wacker te zijn gekomen via het boek The 500 Year Delta. "Wacker praat over de toekomst gebaseerd op logica en op statistieken. Hij komt met frappante zaken. Hij zegt, bijvoorbeeld, dat 80% van de gebouwen die er over 20 jaar zullen staan, nu nog gebouwd moeten worden. Wacker heeft het over culturele schizofrenie: het gedrag van de mensen en hun attitude spreken elkaar meer en meer tegen. Neem nu Amish-people in de VS. Ze zijn zeer gelovig en werken ambachtelijk, maar surfen ook op Internet. Halloween in Frankrijk is een ander voorbeeld." Wacker kijkt niet naar what's next, maar naar wat er gebeurt na what comes next. Volgens Konings gaat hij verder dan een trendwatcher. "Hij kan ook iedereen aanspreken, tot en met managers en consultants. Wacker noemt zich ook een nar (die de mensen een spiegel voorhoudt, net als in de Middeleeuwen) en een stand-up philosopher. Maar hij is vooral een storyteller." Voor hem is anderhalf uur in het programma van Opus XXI vrijgehouden.