Opgepast voor de afsplitsing

© BELGA

Yum! Brands – een dochter van PepsiCo die in 1997 is afgesplitst en de eigenaar is van de restaurantketens Kentucky Fried Chicken (KFC), Pizza Hut en Taco Bell – blijft een sterke groeier. Aan het eind van het tweede kwartaal opende het zijn 15.000ste KFC-restaurant, 5087 daarvan zijn gelegen in China, de grootste retailmarkt ter wereld. Eind augustus had de groep – Pizza Hut en Taco Bell inbegrepen – in totaal 7330 restaurants in dat land. De langetermijndoelstelling is in China maar liefst 20.000 restaurants te hebben.

Net voordat Yum! Brands zijn Chinese divisie afsplitst, blijven de resultaten in dat land achter op de prognoses. China is de belangrijkste groeimotor van de groep, maar de restaurantketen kreeg er de jongste jaren te maken met enkele incidenten. In 2014 was het volop crisis bij KFC. De kleine leverancier Shanghai Husi, een onderdeel van OSI, bleek te hebben geknoeid met de versheid van de aangeleverde producten. Yum! Brands verbrak meteen alle banden met het bedrijf, maar de schade was aangericht. Zo zakte de vergelijkbare omzet in China met meer dan 10 procent in het derde en het vierde kwartaal van 2014.

Yum! Brands rekende eerst op een negatieve impact van zes tot negen maanden. Maar uiteindelijk heeft het anderhalf jaar geduurd alvorens de omzet weer stevig steeg. In het tweede kwartaal was er een vergelijkbare omzetgroei van 3 procent en een stijging van de bedrijfswinst (ebit) met 6 procent op de Chinese markt. Voor het derde kwartaal hadden analisten gemiddeld gerekend op een vergelijkbare omzetgroei van 4,1 procent, maar het werd een daling van 1 procent. Door de opening van 133 nieuwe restaurants in het afgelopen kwartaal groeide de omzet in China toch met 3 procent. Geen leuk nieuws voor CEO Greg Creed, die de Chinese divisie op 31 oktober afsplitst. De handel van Yum! China zal vanaf 1 november gebeuren onder de ticker YUMC op NYSE.

Buiten China deed de groep het beter dan verwacht met een klim van de bedrijfswinst (ebit) met 11 procent. Op groepsniveau kwam de winst per aandeel in het derde kwartaal uit op 1,56 dollar per aandeel. Dat is een spectaculaire toename met 64 procent tegenover dezelfde periode in 2015, maar er zitten wel flink wat eenmalige winsten in. De recurrente winst per aandeel (zonder eenmalige elementen) lag in het derde kwartaal 9 procent hoger (van 1 naar 1,09 dollar). Na drie kwartalen is er een toename met 12 procent (van 2,50 naar 2,79 dollar per aandeel).

De wereldwijde omzet van het ook bij ons goed bekende Pizza Hut (14.179 restaurants, waarvan 1643 in China) is in het derde kwartaal met 1 procent afgenomen. Het vooral in de Verenigde Staten populaire Taco Bell (6511 restaurants, met vooral taco’s, nacho’s en burrito’s) noteerde een omzettoename van 3 procent. Voor het volledige boekjaar verwacht de analistenconsensus een winst per aandeel van 3,66 dollar, tegenover 3,18 dollar vorig jaar.

Conclusie

We voeren een adviesverlaging door. De derdekwartaalcijfers vielen niet echt mee. De afsplitsing van de China-divisie zal voor de Belgische aandeelhouders heel waarschijnlijk aanleiding geven tot het heffen van een roerende voorheffing van 27 procent, zodat we aandeelhouders van Yum! Brands aanraden de winst op hun aandelen te verzilveren.

Advies: verkopen

Risico: laag

Rating: 3A

Al verschenen op insidebeleggen.be op 18 oktober

CHINA IS DE BELANGRIJKSTE GROEIMOTOR VAN YUM! BRANDS.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content