Er zitten erg grappige momenten in Orphée aux Enfers, de nieuwe productie van de Muntschouwburg. Jacques Offenbach (1819-1880) en zijn librettisten Halévy en Meilhac hadden meer dan voldoende humor in dat werk uit 1858 gestopt om bij elke opvoering niemand zonder lachen de zaal uit te laten gaan. Regisseur en decorontwerper Herbert Wernicke (die eerder onder meer tekende voo...

Er zitten erg grappige momenten in Orphée aux Enfers, de nieuwe productie van de Muntschouwburg. Jacques Offenbach (1819-1880) en zijn librettisten Halévy en Meilhac hadden meer dan voldoende humor in dat werk uit 1858 gestopt om bij elke opvoering niemand zonder lachen de zaal uit te laten gaan. Regisseur en decorontwerper Herbert Wernicke (die eerder onder meer tekende voor Der Ring des Nibelungen, La Calisto, en Pelléas et Mélisande in de Munt) benut die opportuniteiten en strooit er een aantal visuele vondsten overheen, zoals de "chemin de fer infernal" die uit de lucht komt gedonderd, Mercure die ook al van aan het plafond komt neerfladderen, of nog, het nabouwen van het interieur van het Brusselse café A la Mort Subite (het stuk kreeg van Wernicke ook de ondertitel "La Mort Subite d'Eurydice" mee). Toch zijn we niet in een roes van opera-geluk, of in dit geval operette-geluk, naar buiten gestapt. Muzikaal klonken zowel orkest (onder leiding van Patrick Davin) als de zangpartijen zonder veel brio, al wist coloratuursopraan Elizabeth Vidal als Eurydice wel te scoren met een paar welgemikte hoge noten. De choreografie was niet veel zaaks : de cancan, die normaal toch voor vuurwerk moet zorgen, had te veel weg van amateuristisch gehuppel. Maar wat vooral ontbrak, was een overtuigend, coherent regieconcept. En dat terwijl Offenbachs parodie op de mythologie, op de opera en vooral op de kleinburgerlijkheid toch een ideaal aanknopingspunt biedt. In het programmaboek schrijft Wernicke : "Offenbach houdt het niet enkel bij een eenvoudige parodie op de antieke mythe, nee, hij ontmantelt haar. Voor hem is deze mythe het instrument van een burgerlijke esthetiek dat het ideaal van het schone, het ware en het goede voorstelt." En verderop heet het dat Offenbachs politieke satire geen oppepmiddelen als vrouwelijk schoon of eigentijdse toespelingen en grapjes nodig heeft. Volledig akkoord. Alleen komt de invulling die Wernicke aan z'n ideeën over dit werk geeft, niet goed over bij de toehoorder. Die ziet een weliswaar grappige voorstelling maar blijft achter met de vraag wat de relevantie is van deze Orphée ? Ze is weinig satirisch, weinig indringend, weinig verontrustend voor de kleinburgerlijkheid.Nog opvoeringen tot 5 april, tel.(02)229.12.11.Orphée aux Enfers in de Munt. Grappig maar weinig indringend.