Wou u golf altijd al eens proberen, maar kreeg u nog nooit de kans? Wel, dan houdt u best zondag 18 april vrij in uw agenda: op die dag organiseren vijftig Belgische golfclubs in samenwerking met de Koninklijke Belgische Golf Federatie een opendeurdag.
...

Wou u golf altijd al eens proberen, maar kreeg u nog nooit de kans? Wel, dan houdt u best zondag 18 april vrij in uw agenda: op die dag organiseren vijftig Belgische golfclubs in samenwerking met de Koninklijke Belgische Golf Federatie een opendeurdag. Net als vorig jaar zullen de talrijke vrijwilligers van de golfclubs voor de praktische organisatie van deze dag instaan. De meeste clubs hebben hun eigen aanpak. Sommige organiseren golfworkshops, andere plannen 'wedstrijden' met heuse scorekaarten, en nog andere geven een geleid bezoek op vooraf vastgestelde uren - de bezoekers krijgen dan alle mogelijke uitleg over het parcours en de sport op zich, en zelfs over de fauna en flora. En elke deelnemer krijgt natuurlijk ook een informatiebrochure met de tarieven in de club en uitleg over golfstages. Kostprijs van de hele actie: 5 miljoen frank.Enkele jaren geleden had de Federatie een promotieactie gelanceerd via een samenwerking met de Belgische Cardiologische Liga. Maar het opgehangen beeld bleek niet dynamisch genoeg te zijn. Drie jaar geleden zag de actie 12-12-12 het daglicht: 12 uur cursus en 12 maanden lidmaatschap voor 12.000 frank. Deze actie (1997) was een enorm succes. Meer dan 3500 personen reageerden en 1100 personen schreven zich in voor een stage. Maar de praktische invulling van deze actie in de verschillende clubs verliep toch niet altijd van een leien dakje. De belangrijkste struikelblokken waren de logistieke organisatie van de groepscursussen en de lange duur van de stages. Bovendien was het voor de clubs - gezien de talrijke onderlinge verschillen - onmogelijk om een uniform pakket aan te bieden. In samenspraak met de clubs besliste de Federatie dan ook om het over een andere boeg te gooien met de organisatie van opendeurdagen in de golfclubs. Het concept spruit voort uit de wens van de Federatie om zoveel mogelijk spelers in de clubs aan te trekken. Het is daarna aan de clubs om hun eigen marketingstrategie uit te werken en eigen stage- en abonnementsformules voor te stellen. Vorig jaar werden 5300 bezoekers geteld in de 48 clubs die deelnamen. Dat is gemiddeld 120 mensen per club. Verschillende verenigingen hadden een lokale actie gecombineerd met de nationale campagne en deze boekten het meeste succes. Afwachten wat het dit jaar wordt...Info: Tel. 0800-40321.John Baete