OPEN MONUMENTENDAG

Symfonie der Stenen maakt van gebouwen met haar klank- en lichtspelen steracteurs.

B enoît Meurens, zaakvoerder van de vzw Symfonie der Stenen, klinkt zelfverzekerd. Volgens hem heeft zijn bedrijf geen concurrentie. “In België zijn er weliswaar evenementenbureaus,” zegt hij. “Maar die organiseren zowel autorallys als klank- en lichtspelen. Wij zijn het enige bedrijf dat zich uitsluitend toelegt op klank- en lichtspelen en de hele dienstverlening errond.”

Grootspraak ? Meurens kan alleszins resultaten voorleggen. Vorig jaar haalde zijn vzw, die klank- en lichtspelen organiseert, een omzet van tien miljoen frank. Dit jaar klimt dat cijfer naar 50 miljoen. 300.000 bezoekers werden de voorbije zomer naar de evenementen van Symfonie der Stenen gelokt.

Die omzetstijging is voor een groot deel aan Vlaanderen te danken. De vzw werd in 1992 opgericht, maar legde zich de eerste vier jaar toe op Wallonië en Brussel. Dit jaar werd ook Vlaanderen, door “coördinator voor Vlaanderen” Jérôme Metz, aangepakt. Onder meer de pier van Blankenberge werd letterlijk in de schijnwerpers geplaatst.

“We blijven een vzw. Want we willen het culturele en architecturale patrimonium in de spots zetten. Meestal is het klank- en lichtspel verbonden aan een gebouw, soms een natuurlijke site. Het gebouw is de hoofdacteur. Het verhaalt zijn eigen geschiedenis, via een stem op een geluidsband.”

De prijs van een klank- en lichtspel schommelt tussen een half en drie miljoen. Symfonie der Stenen maakt spektakels op maat of op basis van bestaande scenario’s. De drie werknemers-vennoten Benoît Meurens, Jérôme Metz en Paul Licot bedenken het concept. Het spektakel blijft niet beperkt tot een lasershow, maar wordt gekruid met dansers, vuurwerk, figuranten, een historische evocatie. Zowat de hele productie wordt uitbesteed : technici, dansers, vuurwerkmakers, catering (bij elk spektakel hoort een VIP-tent). Een veertigtal losse medewerkers worden ingeschakeld voor elk klank- en lichtspel. Zij kunnen in een etmaal de hele productie, die op tournee gaat, opbouwen en weer afbreken. Het grootste klank- en lichtspel de voorbije zomer vond in Hoei plaats. In “1001 fakkels voor een kruistocht” verschenen 700 figuranten op het toneel.

Tot vorig jaar maakten gemeenten en steden de volledige cliëntèle uit. Sinds dit jaar zorgen bedrijven voor een tiende van de omzet. Op de lijst staan onder meer Sodehotel en de Luxemburgse intercommunale Ideelux. Symfonie der Stenen werkt ook met een tiental vaste sponsors. Zij zorgen voor twee derden van de omzet, de orders van de gemeenten voor één derde.

PAUL LICOT, BENOIT MEURENS (ZITTEND) EN JEROME METZ (SYMFONIE DER STENEN) Bedrijven maken nu 10 % uit van cliënteel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content