De Opel Speedster behoort met de Lotus Elyse en de Clio V6 tot de meest adembenemende sportauto's van het ogenblik. Het is een echte sport-rijmachine, maar gevaarlijk is deze wagen zeker niet - tenminste, als u er verantwoord mee omspringt. Dankzij zijn keiharde wedstrijd-sportophanging en zijn zeer laag zwaartepunt (totale hoogte Speedster: 1,11 m) kreeg deze Opel immers ook een uitzonderlijke cart-w...

De Opel Speedster behoort met de Lotus Elyse en de Clio V6 tot de meest adembenemende sportauto's van het ogenblik. Het is een echte sport-rijmachine, maar gevaarlijk is deze wagen zeker niet - tenminste, als u er verantwoord mee omspringt. Dankzij zijn keiharde wedstrijd-sportophanging en zijn zeer laag zwaartepunt (totale hoogte Speedster: 1,11 m) kreeg deze Opel immers ook een uitzonderlijke cart-wegligging mee. Comfort, bagageruimte (206 liter) en instrumenten zijn in de tweezitter met vouwbaar linnen dak (hardtop in optie) tot het strikte minimum herleid. Op het bord vindt u alleen een toerenteller, een snelheidsmeter en een LCD-scherm voor kilometerteller en brandstofmeter.Met zijn opvallende koetswerkdesign en zijn Spartaans interieur is de Opel Speedster bestemd voor sportieve bestuurders die bewust comfort willen inruilen voor puur rijgenot. De Speedster is de eerste sportauto van Opel met centraal geplaatste motor en de eerste Opel-seriewagen waarvoor aluminium en composietmaterialen (pluimgewicht: 870 kg) werden gebruikt. De passagierskooi is een veilige crashbox (spijtig dat de passagier niet over een frontale airbag beschikt). De kooi is gemaakt van een stijve, lichte synthetische structuur, vergelijkbaar met de systemen die in Formule 1-wedstrijdauto's worden ingebouwd. Dankzij het crashboxsysteem wordt de schokenergie bij een aanrijding op uiterst efficiënte wijze door de kooi geabsorbeerd. Voorts is de Speedster een compromisloze sportauto zonder stuurbekrachtiging, ESP, BAS (Brake Assist), tractiecontrole of andere elektronische systemen die stuurfouten grotendeels ongedaan maken. ABS is standaard op de vier geventileerde schijfremmen die tijdens de testrit op een bergachtig parcours nooit enig teken van fading vertoonden. Elke vergelijking met de Lotus Elyse is gewild. Want de Opel Speedster is gebaseerd op het concept van de Elyse. De beslissing om met Lotus Engineering samen te werken, kwam er toen Opel zich voorbereidde op het grootste 'modellenoffensief' uit zijn geschiedenis. De Speedster wordt door de Group Lotus geassembleerd (3000 per jaar) in Hethel. Voor de auto's bij de dealer aankomen, zijn ze stuk voor stuk onderworpen aan een testrit op het racecircuit van Lotus Engineering. Ingenieurs van Opel volgen ter plaatse de productie van de Speedster op en voeren geregeld kwaliteitscontroles uit. Patrick op de Beeck