De Opel Zafira is niet zomaar een compact van. Dit is de auto waarmee het allemaal begon. Zes jaar geleden was de monovolume uit de middenklasse niet meer dan een niche, vandaag is het een heus segment. Een segment waar Opel als eerste naar binnenreed, in november 1999, maar sindsdien het gezelschap kreeg van andere topspelers. Zoals Renault met de Scenic, Volkswagen met de Touran of Ford met de C-Max. In 2000 en 2003 was de Zafira marktleider, nu is die eer voor de Renault Scenic. Maar met de Zafira II wil Opel de koppositie heroveren.
...

De Opel Zafira is niet zomaar een compact van. Dit is de auto waarmee het allemaal begon. Zes jaar geleden was de monovolume uit de middenklasse niet meer dan een niche, vandaag is het een heus segment. Een segment waar Opel als eerste naar binnenreed, in november 1999, maar sindsdien het gezelschap kreeg van andere topspelers. Zoals Renault met de Scenic, Volkswagen met de Touran of Ford met de C-Max. In 2000 en 2003 was de Zafira marktleider, nu is die eer voor de Renault Scenic. Maar met de Zafira II wil Opel de koppositie heroveren. Het tuig heeft daar alvast de troeven voor. Zo is hij groter geworden, wel 15 centimeter langer en 5,4 centimeter breder. Dat kwam niet alleen de binnenruimte voor de inzittenden ten goede, maar ook de kofferruimte: nu 45 liter groter voor een totaal van 645 liter. Als je de koffer wil offeren, dan reis je zelfs met zeven in de Zafira, want deze monovolume houdt in de vloer van de koffer nog twee zitjes verborgen. Het zogenaamde Flex 7-systeem, dat zo ingenieus was dat Opel er maar een patent op nam. Maar de meest opvallende ontwikkeling schuilt in het design: de Zafira II oogt veel minder als een bestelwagen, zoals de eerste monovolumes wel eens smalend werden genoemd. Het is een mooie auto geworden en dat is in niet geringe mate te danken aan een Belg. Marc Van der Haegen, 35 jaar en afkomstig uit Oostende, stond immers aan de tekentafel. En wij die dachten dat auto's tegenwoordig met de pc worden ontworpen. "Dat is ook zo," lacht Van der Haegen. "Maar het is niet zo dat je op een paar toetsen drukt, en het model er kant-en-klaar uit komt. Het verhaal begint nog altijd met een schets op papier. Een computer heeft geen ideeën, die zitten in het hoofd van de designer."En in het hoofd van de Belgische designer speelden behoorlijk wat factoren mee. Zoals: Opel heeft zich nog altijd niet helemaal losgerukt van het vroegere imago, dat lang niet altijd even positief was. Technische euvels blijven inderdaad lang nazinderen in het collectieve geheugen. Zoals het waterpompsyndroom waarmee Opel lang worstelde: voor oudere generaties roept de naam Opel nog altijd dat beeld van de kapotte waterpomp op. Terwijl Opel die achilleshiel al sinds mensenheugenis heeft geheeld. Afwachten dus hoe de Belgische markt reageert na de lancering op 11 september. En afwachten, dat doen ze bij General Motors België met spanning. De middenklasse valt als geheel weliswaar terug, maar is nog altijd het grootste segment in Europa. Een voor Opel heel belangrijk segment, zo leren de cijfers. Sinds de lancering van de Ascona in 1970 bouwde Opel niet minder dan 9,5 miljoen auto's voor de Europese middenklasse. En van de eerste Zafira werden er in België 54.000 verkocht. Opel België legt de lat dan ook hoog: van de Zafira II moeten er dit jaar nog 2500 de deur uit, volgend jaar minstens 8000. Leuke kanttekening: Opel wil zijn imago van beste prijs-kwaliteitverhouding sterken met betrouwbare technologie. Technologie die de constructeur voor een stuk gaat zoeken in... Italië. Terwijl Italiaanse auto's sinds mensenheugenis te boek staan als de meest onbetrouwbare auto's. Alleen bouwt de Fiat-groep tegenwoordig uitstekende dieselmotoren. Zo'n degelijke mechaniekjes dat de GM-groep de viercilinderdiesels gretig in zijn Opels en Saabs stopt. Of hoe het kan verkeren, tegen collectieve overtuigingen in. De Italiaanse 1.9 turbodiesel (verkrijgbaar in drie versies: 100, 120 en 150pk) zit ook in het vooronder van de nieuwe Opel Vectra. Ook al een cruciaal model voor Opel: op de Europese markt is de Vectra break goed voor de helft van de verkoop van het merk. De Signum, waarvan ook een modeljaar 2006 wordt gelanceerd, loopt in België minder vlot over de toonbank. Wellicht omdat de consument (heel terecht) niet goed kan inschatten waar je deze (duurdere) auto moet gaan situeren in het gamma, vooral in vergelijking met de Vectra. "De Signum is exclusiever en sportiever, ook iets frivoler dan de Vectra en daardoor is hij misschien wel de ultieme lokvogel voor het merk," lacht Marco Van Riel, director public affairs bij Opel België, als we hem vragen wat het verschil tussen de Vectra en Signum is. "Ik bedoel: de Signum heeft een conquest rate van 37 procent. Op tien kopers zijn er bijna vier die van een ander merk overstappen. Dat is behoorlijk wat." Of hoe design ook hier als een commercieel wapen wordt gebruikt... Jo BossuytDe nieuwe Zafira is 15 centimeter langer.