Het zomert, en nog goed ook. Maar dat is niet de reden waarom het nieuwe segment van de coupé-cabrio's gedijt. Neen, het product bereikt een veel breder publiek dan vroeger omdat coupé-cabrio's geen stoffen dak meer hebben, maar eentje van metaal. Zodat de auto met gesloten dak aanvoelt als een gewone coupé. En zodat je niet langer bang moet zijn dat vandalen het dak naar de filistijnen snijden. Of buurmans kat er de krollen van gaat krabben. Samengevat: het metalen plooidak heeft de drempel voor heel wat consumenten verlaagd.
...

Het zomert, en nog goed ook. Maar dat is niet de reden waarom het nieuwe segment van de coupé-cabrio's gedijt. Neen, het product bereikt een veel breder publiek dan vroeger omdat coupé-cabrio's geen stoffen dak meer hebben, maar eentje van metaal. Zodat de auto met gesloten dak aanvoelt als een gewone coupé. En zodat je niet langer bang moet zijn dat vandalen het dak naar de filistijnen snijden. Of buurmans kat er de krollen van gaat krabben. Samengevat: het metalen plooidak heeft de drempel voor heel wat consumenten verlaagd. Vandaar dat grote constructeurs het zich niet langer kunnen permitteren om er geen in het gamma te hebben. Na Peugeot en Renault volgden onder meer al Volvo en Volkswagen, en binnenkort ook Ford met een open-toe versie van de Focus. Voor Opel is deze Astra met plooidak zelfs al de tweede coupé-cabrio, na de kleinere Tigra Twin Top. Inderdaad, Twin Top, dat is de naam die Opel destijds bedacht voor zijn coupé-cabrio. Precies een halve minuut duurt het om het metalen dak weg te plooien in de koffer. Waarbij je dan nog maar eens vaststelt: die metalen plooidaken, dat zijn toch wel vernuftige dingen. Zeer zeker bij deze Astra beweegt, plooit, schuift en klikt nogal wat als je het dak opent. Maar tijdens een week zeer intensief gebruik, weliswaar met een zo goed als nieuwe auto, konden we het systeem op geen enkel foutje betrappen. Hoopgevend is dat. Het eeuwige zeer van cabrio's, dan. Op het gebied van torsiestijfheid zet deze Astra Twin Top best een goede score neer. Maar de ultieme test leverde toch geen grootste onderscheiding op: parkeer het tuig met twee wielen (langs dezelfde kant, jawel...) op een voetpad, en de andere twee wielen op de weg. Sluit dan het dak en rij weg. Resultaat: we hoorden toch wel wat gepiep en gekraak. Konden we niet zeggen van de Volkswagen EOS, die eerder in deze rubriek aan bod kwam. We moeten echter wel toegeven dat het na een kilometer of twee allemaal voor mekaar kwam, alsof de hele constructie netjes en millimeterprecies op de juiste plaats was komen te zitten. In de afdeling lof dan weer : zelden met een cabrio gereden die aërodynamisch zo goed in elkaar steekt. Met z'n tweetjes op de autoweg heb je niet eens een windscherm nodig, een obligaat accessoire bij veel andere cabrio's. Op diezelfde autoweg konden we zelfs nog twee kinderen op de achterbank kwijt, weliswaar met pet op het hoofd geschroefd. Qua motoren zullen we kort zijn: een breed gamma benzine en een diesel. Die laatste, neem het van ons aan, zal met zijn cilinderinhoud, vermogen en koppel verreweg de meest homogene zijn voor dit leuke tuig. Waarmee we trouwens heel wat bekijks hadden, want deze Opel Astra Twin Top is niet alleen Made in Belgium (Antwerpen), maar ook heel mooi. BENZINEMOTOREN : 1,6l 4cil (105 pk/150Nm) - 186 km/u en 0-100 in 14,1s / (ALLEMAAL EURO 4): verbruikt 7l/100 km (volgens Opel) / 168 g CO2 per km /22.100 euro 1,8l 4cil (140 pk/175 Nm) - 209 km/u en 0-100 in 11,4s / verbruikt 7,7l/100 km (volgens Opel) / 185 g CO2 per km /23.740 euro 2,0l 4cil turbo (200 pk/262 Nm) - 237 km/u en 0-100 in 8,9s / verbruikt 10,2l/100 km (testgemiddelde) / 228 g CO2 per km / 29.540 euro DIESELMOTOR : 1,9l 4cil turbo (150 pk/320 Nm) - 213 km/u en 0-100 km/u (EURO 4) :in 10,2s / verbruikt 6,1 l/100 km / 165 g CO2 per km / 26.440 euro Windstroom-beheersing. PPP Mooie auto. PPP Ingewikkelde dakconstructie met veel bewegend plastic. - Jo Bossuyt