In zijn bureau in Vilvoorde, tegenover VTM, tekent Eric Gryson de strategie van Ricoh Belgium. "Beeldverwerking, printers en multifunctionals. Dat is onze kernbusiness. We zijn sterk in onderhoud en stilaan doen we consulting. Met onze dienst Pay Per Page Green, adviseren we hoe besparingen te maximaliseren. Dat moet groeien."
...

In zijn bureau in Vilvoorde, tegenover VTM, tekent Eric Gryson de strategie van Ricoh Belgium. "Beeldverwerking, printers en multifunctionals. Dat is onze kernbusiness. We zijn sterk in onderhoud en stilaan doen we consulting. Met onze dienst Pay Per Page Green, adviseren we hoe besparingen te maximaliseren. Dat moet groeien." In tegenstelling tot HP, dat vrijwel zijn hele distributie in kantoorautomatisering toevertrouwt aan firma's zoals RealDolmen, trekt Ricoh in België met eigen verkopers en technici naar de klant. Dat maakt Ricoh in grote outsourcingcontracten complementair voor partijen als Econocom of IBM, die minder volk op het terrein hebben. Een technicus van Ricoh bezoekt gemiddeld 4,5 klanten per dag. Dat potentieel wil Gryson ook inzetten om onderhoud op laptops en servers te verzorgen. "En waarom ook geen videoconferentie, projectoren en interactieve whiteboards leveren?", vraagt Gryson. Behalve managing director voor de Belux is hij ook verantwoordelijk voor 'Learning services' in Europa. Het zijn terreinen die de groep al sinds enkele jaren verkent. Als je markt krimpt, moet je haar vergroten, is het devies. "Wij verkopen of verhuren een toestel en dan hebben wij daar vijf jaar lang jaarlijkse inkomsten van. Bij videoconferentie komt dat uit het abonnement op de dienst 'in de cloud'." Gryson: "Ik zie fantastische opportuniteiten. Met nieuwe producten kunnen we onze verkoop met 20 tot 30 procent verhogen in de komende drie jaar. Beeldverwerking is een markt van 8 miljard dollar, informatietechnologie is 250 miljard dollar. Daar moeten we naartoe. Met informaticatoepassingen zijn we drie à vier jaar geleden begonnen. We verdubbelen elk jaar. Maar het vergt te veel tijd. We zitten aan een omzet van 1 of 1,5 miljoen euro. Dat is twee keer niks. We moeten snel naar 10 miljoen. En dan is er nog de signage business (de grootformaat latexprinters voor advertentiepanelen, nvdr). De machine is er. We kunnen dat verkopen. We investeren daar in kennis en mankracht." Productieprinting is een ander lichtpunt. Digitale drukpersen snoepen marktaandeel weg van de klassieke offsetpersen, omdat ze drukwerk kunnen personaliseren. Volgens de marktonderzoeker Infosource werd Ricoh vorig jaar het nummer één in digitale productiesystemen voor losbladige kleurendruk, 36 procent marktaandeel. Ricoh profiteert van de introductie van nieuwe machines en van een akkoord met de Duitse offsetpersenbouwer Heidelberger, die sinds 2012 digitale Ricoh-persen onder zijn eigen label verkoopt. Zelfs in kantoorautomatisering ziet Gryson nog ruimte. "Wie print het meeste pagina's? Niet Ricoh, Canon of Xerox. Dat is HP met zijn massa's individuele printers. In België worden voor elke multifunctionele printer 6,7 individuele printers verkocht. Ricoh heeft slechts 4 procent marktaandeel in individuele printers. Dat is dus 96 procent marktaandeel om te groeien." Hij rekent erop die individuele printers te vervangen door departementale multifunctionele machines, de sterkte van Ricoh. Daar zit nog altijd groei, bevestigt IDC.