Op z’n Koreaans

Ad van Poppel

Het Koreaanse merk Hyosung probeert met een goede prijs-kwaliteitsverhouding een plaatsje op de markt te veroveren. Importeur Fesal kon in de periode januari-oktober 148 nieuwe inschrijvingen optekenen, een vooruitgang met 131 % tegenover vorig jaar. Hyosung brengt diverse modellen op de markt: lichte scooters, iets zwaardere scooters, lichte motoren en twee 650cc-opstapmodellen. De 650cc-motor is er in een sportieve versie (met heel veel stijlkenmerken van de Suzuki 500cc en SV650) en een customversie (waarvoor heel goed is gekeken naar de Harley-Davidson V-Rod).

Wie met een Hyosung rijdt, kiest voor een goedkopere motor vergeleken met de Japanse en Europese concurrentie. Je moet sterk in je schoenen staan om een onbekend, imagoloos merk te kopen. De vraag is dan ook: hoe goed zijn deze Koreaanse gemotoriseerde tweewielers?

Wij reden met de 650 Aquila custommotor en de 250cc MS3-scooter. In beide gevallen bekende recepten. De custombike heeft een lange voorvork (het voorwiel zoekt als het ware zijn weg), een lage zit, ver vooruitgeplaatste voetsteunen, een breed stuur en een korte achtervering (niet leuk voor de rug, zeker op betonplaatwegen). Het motorblok is prettig, laat een fraai roffelgeluid horen en trekt goed op.

Jammer dat de Aquila het laat afweten op het vlak van design: te veel chroom, een te felle blauwe kleur. De motor lijkt op de exemplaren die je ook op een draaimolen op de kermis ziet. Maar ja, voor nog net geen 7000 euro heb je een motorfiets, een paar honderd euro goedkoper dan een 650cc Yamaha custom.

De MS3-scooter is anders. Een scooter is immers synoniem van een rationele aankoop: een vervoermiddel van A naar B tussen de files door. Prijs is dan belangrijker dan imago en hier staat de Hyosung MS3 wél sterk. Het model kost 3690 euro, fors minder dan de vergelijkbare Yamaha X-Max 250 die voor 4490 euro in de showroom staat. De vormgeving van de MS3 sluit aan bij het gemiddelde van de markt, niet beter en niet slechter. Het motorblok is voor een 250cc krachtig. Op de teller zit je snel aan 130, zelfs 140 kilometer op de snelweg. Nadelen aan de scooter zijn de spiegels (met grote dode hoek) en de wat moeilijk te bereiken benzinetank.

Ad van Poppel

Specs

Aquila 650 cc

Motor: 650cc tweecilinder in V-vorm, vier kleppen per cilinder, 5 versnellingen en riemaandrijving

Vermogen: 78 pk bij 9000 toeren per minuut

Gewicht: 218 kg

Tankinhoud: 15 liter

Prijs: 6890 euro

MS3

Motor: 249cc vloeistofgekoelde eencilinder, automatische CVT-overbrenging, riem-aandrijving

Vermogen: 24 pk bij 8500 toeren per minuut

Gewicht: 165 kg

Tankinhoud: 9 liter

Prijs: 3690 euro

Importeur: Fesal, tel.: 010 24 24 04, www.fesial.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content