Ondanks de Zuidoost-Aziatische crisis blijft Japan een aantrekkelijke markt voor heel wat westerse ondernemingen. Vanuit zijn thuisbasis Antwerpen - internationaal bekend als havenstad met regelmatige verbindingen naar het Oosten - past het ontwerpbureau Oskar D de vormgeving van onze producten aan om beter te kunnen verkopen in het Land van de Rijzende Zon.
...

Ondanks de Zuidoost-Aziatische crisis blijft Japan een aantrekkelijke markt voor heel wat westerse ondernemingen. Vanuit zijn thuisbasis Antwerpen - internationaal bekend als havenstad met regelmatige verbindingen naar het Oosten - past het ontwerpbureau Oskar D de vormgeving van onze producten aan om beter te kunnen verkopen in het Land van de Rijzende Zon. Gedelegeerd bestuurders Dirk De Haene en Gert Junes drukken ons op het hart dat zij "de Belgische bedrijven helpen naar Japan te exporteren door hun producten op z'n Japans voor te stellen. Je kunt de Aziatische markt niet benaderen op dezelfde manier als Europa. Een goede vertaling van een reclameslogan of een gebruiksaanwijzing volstaat niet. Je moet de Japanse traditie begrijpen en de boodschap omzetten in functie van de culturele gewoonten en de Aziatische logica, die sterk verschilt van onze Europese normen." Alvorens De Haene voor eigen rekening begon te werken, zag hij de kans om een jaar in Tokio te leven en te werken, waardoor hij de Japanse cultuur en mentaliteit een beetje leerde doorgronden, maar vooral veel interessante contacten wist te leggen. "Het is echt heel moeilijk om met Japanners te werken", geeft hij toe: "Zij ontwikkelen bijvoorbeeld een ware obsessie voor de perfectie die tot in het absurde kan gaan; maar daartegenover staat dat eens het vertrouwen is gegroeid en uw werkwijze wordt geapprecieerd, zij blijk geven van een grote trouw en geregeld het niveau van samenwerken verhogen."Oskar D stelt zichzelf voor als een creatief bureau dat diverse disciplines - zowel het grafische werk als de ontwikkelen van websites - verenigt. De onderneming met vijf medewerkers en een jaaromzet van zo'n 20 miljoen frank legt sterk de nadruk op technologie. Vanuit hun praktijkervaring met Japan hebben De Haene en Junes een specifieke dienstverlening uitgebouwd waar zeer veel vraag naar is en die nu ongeveer 20 % van hun activiteit vertegenwoordigt.De eerste Japanse klant van Oskar D was Konishi Brewing, een belangrijk invoerder van Belgische bieren. Vandaag telt Oskar D onder zijn klanten Interbrew, Barco, Euresys, Cerestar en Q8 Benelux. Maar Oskar D heeft ook Japanse klanten verleid die vaak zeer technische producten naar Europa uitvoeren, zoals Sanki, waarvan het de brochures vertaalt.