Op vakantie zonder zorgen

Nog enkele dagen en de zomervakantie breekt aan. Het laatste wat u dan wilt, is dat uw reis een bron van stress wordt. Hoe zorgt u ervoor dat uw vakantie zo zorgeloos mogelijk verloopt?

Op vakantie bent u even weg uit de dagelijkse sleur van verplichtingen, werk en afspraken. Het laatste wat u wilt, is dat er onvoorziene dingen gebeuren, waardoor uw vakantie een bron van stress wordt. U doet er dus verstandig aan goed voorbereid op reis te vertrekken. Met deze tips kunt u heel wat problemen vermijden.

Goed verzekerd

Een ongeval of ziekte kan een vakantie grondig verpesten. Gelukkig kunt u zich daartegen verzekeren, al is de kans groot dat u deels al gedekt bent.

Via het ziekenfonds

Via uw ziekenfonds bent u verzekerd tegen ziekte, een ongeval of een ziekenhuisopname in het buitenland. Bijna alle ziekenfondsen werken daarvoor samen met de vzw Mutas. Het volstaat dat u uw bijdragen aan uw ziekenfonds hebt betaald om gebruik te kunnen maken van de diensten van Mutas.

Mutas betaalt de kosten voor medische verzorging enkel terug als u dringende medische hulp nodig hebt — dat wil zeggen: als uw verzorging niet kan worden uitgesteld tot uw terugkeer in België. De kosten van een repatriëring worden terugbetaald als uw overbrenging naar België noodzakelijk is om ‘medische of humanitaire redenen’. Neem altijd uw World Assistance Card of Medical Assistance Card mee tijdens een vakantie in het buitenland. Daarop staat het telefoonnummer van de alarmcentrale van Mutas.

Via uw kredietkaart

Ook aan een kredietkaart — bijvoorbeeld Visa of Mastercard — is een reisverzekering gekoppeld. Maar verwacht niet te veel van die gratis verzekering. Ze keert alleen een vergoeding uit als u op reis een ongeval hebt. Bovendien moet u minstens een deel van uw reis met uw kredietkaart hebben betaald (30 %, soms zelfs 50 %), om aanspraak te kunnen maken op die dekking.

Via uw autoverzekering

Een bijkomende bijstandswaarborg bij de burgerlijkeaansprakelijkheidsverzekering van uw wagen kan goede diensten bewijzen als u op reis autopech of een ongeval hebt. Maar de waarborgen zijn niet zo uitgebreid als bij een specifieke reisbijstandsverzekering.

Via uw pechdienst

Bij het lidmaatschap van een pechhulporganisatie — bijvoorbeeld Touring — zit ook een bijstand bij ongeval of autopech. Die dekking geldt alleen voor uw wagen, en bijvoorbeeld niet voor de bestuurder of de passagiers. In het beste geval worden zij na pech of ongeval naar huis gebracht door de pechdienst.

Via een reisbijstandsverzekering

Uw ziekenfonds, kredietkaart, autoverzekering of pechdienst bieden een basisverzekering, maar ze dekken niet alle mogelijke risico’s. Daarom is het raadzaam een reisbijstandsverzekering af te sluiten. Er zijn heel wat mogelijkheden. Verzekeraars als Europ Assistance, de Europese en Elvia Assistance bieden ruime waarborgen voor vergelijkbare premies. De prijs die u voor zo’n verzekering betaalt, verschilt naargelang u kiest voor een tijdelijk contract — dus voor de duur van uw reis — of voor een jaarcontract. Gaat u meer dan één keer per jaar op reis met de familie, dan bent u goedkoper af met een jaarcontract.

Veilig betalen

Neem op reis altijd wat cash mee voor de kleine aankopen. In de eurozone is dat eenvoudig. Gaat u daarbuiten op vakantie, dan moet u geld wisselen. De wisselkoers verandert elke dag en verschilt van bank tot bank. Bestel uw deviezen minstens een week op voorhand bij uw bank. Vraag naar vrij kleine coupures, zodat u geen problemen krijgt met wisselgeld. Let buiten de eurozone ook goed op als u wisselgeld terugkrijgt. Een vergissing is snel gebeurd. Bekijk daarom op voorhand de muntcoupures van uw vakantieland, zodat u niet voor verrassingen staat.

Een kredietkaart is erg handig op reis. In Europa worden MasterCard en Visa bijna overal geaccepteerd. Bovendien kunt u er aan geldautomaten in België en in het buitenland geld mee afhalen. Kijk op voorhand na of uw maandelijkse uitgavenlimiet volstaat om uw reisplannen te bekostigen. Laat die limiet — even-tueel tijdelijk — verhogen als dat nodig zou zijn. Check ook of de geldigheidsdatum van de kaart niet vervalt tijdens uw reis. Misschien gebruikt u uw kredietkaart maar heel sporadisch. Kent u uw pincode dan nog?

Uw debetkaart heeft in principe een Maestro-functie. Daarmee kunt u in het buitenland cash uit geldautomaten halen, en betalingen doen aan betaalterminals in winkels en benzinestations. Let op de kosten als u geld uit de muur haalt met uw debetkaart. Als u dat doet in de eurozone, mag dat in principe niet meer kosten dan in eigen land. Buiten de eurozone ligt dat anders, want daar spelen de wisselkoers en de commissie mee, afhankelijk van de bank.

Bankkaart verloren

Denkt u dat uw kaart is gestolen of dat u ze hebt verloren, bel dan zo snel mogelijk naar CardStop op het nummer 070-344.344. Dat kan 24 uur per dag en zeven dagen per week. Sla dat nummer op in het geheugen van uw gsm en stop het bij uw bagage — dus niet bij uw kaart in uw portefeuille. Als u CardStop belt, blokkeert de persoon aan de lijn meteen uw krediet- en bankkaarten. Hij geeft informatie over de verdere stappen die u moet ondernemen en over de even-tuele formaliteiten die u moet vervullen. Bewaar het dossiernummer dat u op het einde van de oproep meekrijgt als bewijs van uw aangifte. Geef verloren of gestolen kaarten ook aan bij de plaatselijke politie.

Hebt u geen cash en zijn uw kaarten geblokkeerd? Op basis van uw reisbijstandsverzekering kunt u in noodgevallen een voorschot opvragen. Check op voorhand waarin uw polis voorziet en welk nummer u moet bellen. Ook via een internationale geldtransfer kunt u aan cash raken. Uw vrienden of familie kunnen in een Belgisch postkantoor geld afgeven en dat geld via Western Union in een kwartier laten bezorgen, waar ter wereld u zich ook bevindt. Op www.westernunion.com of bij uw postkantoor vindt u daar meer informatie over.

Tijdig een paspoort aanvragen

Voor reizen buiten de Europese Unie hebt u niet voldoende aan uw Belgische identiteitskaart. U moet zich dan op voorhand een internationaal paspoort aanschaffen. Daarvoor moet u langsgaan bij de bevolkingsdienst van uw gemeente, met twee recente pasfoto’s, uw identiteitskaart of uw vervallen internationaal paspoort.

Doe dat ruim op voorhand. Het neemt een kleine twee weken in beslag om een internationaal paspoort te maken. U betaalt hiervoor 70 à 80 euro. Komt u toch in tijdsnood, dan kunt u gebruikmaken van de versnelde procedure. In dat geval wordt het paspoort aangemaakt binnen de 24 uur. Zo’n versnelde procedure kost 240 euro.

Een internationaal paspoort is vijf jaar geldig. Ga na of uw paspoort niet verloopt tijdens de reis.

Kopie van uw reisdocumenten

Op reis neemt u belangrijke documenten mee zoals uw identiteitskaart, uw rijbewijs, uw internationaal paspoort, vliegtuigtickets en verzekeringsdocumenten. Het is een goed idee van die documenten een kopie te maken en die ook mee te nemen. Als u met de auto op reis gaat, neem dan ook de reservesleutel mee en bewaar die op een andere plaats dan uw originele sleutel. Laat uw verblijfadres en telefoonnummers achter bij vrienden of familieleden die thuis blijven. Op die manier weet het thuisfront u altijd te vinden.

Om inbraken in uw huis te vermijden terwijl u met vakantie bent, zorgt u er het beste voor dat het lijkt alsof het huis niet verlaten is. Laat bijvoorbeeld speelgoed in de tuin liggen en laat zeker iemand dagelijks de brievenbus lichten. Ook een wagen op de oprit kan dieven afschrikken. Wilt u meer zekerheid, dan kunt u via de lokale politie woontoezicht regelen.

Reageer dadelijk bij problemen

Bent u niet tevreden over uw reis of over het hotel waar u verblijft, dan moet u onmiddellijk reageren. Dien een schriftelijke klacht in bij de plaatselijke vertegenwoordiger van de reisorganisator. Is dat niet mogelijk, fax dan vanuit uw be-stemming een klachtenbrief naar uw reisorganisator in België, en eventueel naar uw reisbemiddelaar.

Bovendien verzamelt u ter plaatse best zo veel mogelijk bewijzen die uw klachten ondersteunen. Zo kunt u foto’s maken waaruit de gegrondheid van uw klachten blijkt, u kunt een brochure meebrengen die in het hotel ter beschikking ligt en waaruit blijkt dat bepaalde voorzieningen, die in de brochure vermeld waren, niet aanwezig waren.

Nadat u weer thuis bent, moet u uw klacht binnen de maand bevestigen. Dat moet u doen door een aangetekende brief te sturen aan uw reisbemiddelaar — het reisbureau — of aan de reisorganisator — bijvoorbeeld de touroperator. De reisbemiddelaar en de reisorganisator hebben verschillende verantwoordelijkheden. Vaak is de aansprakelijkheid van de reisorganisator groter dan die van de reisbemiddelaar. De reisorganisator is verantwoordelijk voor de organisatie en het verloop van de reis. De reisbemiddelaar is enkel aansprakelijk als hij tekortschoot in zijn bemiddelingsopdracht. Dat is bijvoorbeeld het geval als hij de boeking vergat door te geven aan de reisorganisator, of als hij vergat te melden dat de bevestiging van de reis door de reisorganisator afweek van uw boeking.

Twijfelt u tot wie u zich moet richten, dan is het raadzaam beiden verantwoordelijk te stellen.

JOHAN STEENACKERS

Uw ziekenfonds, kredietkaart, autoverzekering of pechdienst bieden een basisverzekering, maar ze dekken niet alle mogelijke risico’s.

Bent u niet tevreden over uw reis of over het hotel waar u verblijft, dan moet u onmiddellijk reageren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content