Kate Lybeer (38), directeur kantorengroep Tervuren bij BNP Paribas Fortis - 'BETERE MOEDER, BETERE MANAGER'

"Mijn carrière verloopt eigenlijk in omgekeerde richting", vertelt Kate Lybeer. "Ik ben begonnen in internationale, strategische functies en ben geëvolueerd naar een lokale, operationele functie. Ik heb wel de ambitie terug te keren naar het strategische en internationale niveau, maar ik voelde dat ik die operationele ervaring nodig had."
...

"Mijn carrière verloopt eigenlijk in omgekeerde richting", vertelt Kate Lybeer. "Ik ben begonnen in internationale, strategische functies en ben geëvolueerd naar een lokale, operationele functie. Ik heb wel de ambitie terug te keren naar het strategische en internationale niveau, maar ik voelde dat ik die operationele ervaring nodig had." Na haar studie bedrijfspsychologie aan de Universiteit Gent ging Lybeer aan de slag bij Manpower in Boston. "Maar ik besefte dat ik geen boekhouder kon rekruteren als ik niet wist wat een cashflow was." Ze schreef zich in voor een MBA aan de Vlerick Business School en ging na afloop daarvan in 2000 aan de slag als consultant bij Gemini Consulting. "Het hoofdkantoor lag in Utrecht. Ik deed vooral projecten in Nederland, maar ook in Milaan of Londen. Die opdrachten waren heel uiteenlopend, en doorgaans sterk gericht op governance." Lybeer woonde tijdens die hectische tijd op hotel en was Chinees beginnen te studeren. In 2003 kon ze via het Prins Albertfonds voor Picanol naar Sjanghai. "Ik voerde het klantenrelatiebeheersysteem (CRM) in voor de afdeling in Sjanghai." Lybeer bleef er een jaar, daarna ging ze werken op het Parijse hoofdkwartier van Capgemini. Ze leidde een klein team dat studies over de banksector uitvoerde, trouwde en verhuisde na een jaar naar België, waar ze bij het toenmalige Fortis een interne consultancyfunctie kreeg. Na een jaar verkaste ze naar de afdeling fusies en overnames. Eigenlijk moest ze mee met het team dat in Nederland ging werken aan de integratie van het overgenomen ABN Amro. Maar toen de overname door de bankencrisis afsprong, bleef ze in België, waar ze toen ook haar eerste zoontje kreeg. Ze focuste op de retailstrategie en besloot tot een interne carrièreswitch: "Ik had altijd consultancy gedaan en gewerkt met kleine teams. Ik kreeg nu een operationele baan als directeur van Bank Card Company Corporate (BCC) en leidde een team met 25 mensen. Ik vond het super om peoplemanagement te doen, kort op de bal te spelen en snel resultaten te zien." BNP Paribas Fortis veranderde ondertussen zijn retailnetwerk, waarbij het bankkantoren ging clusteren. Lybeer werd directeur van zo'n cluster en leidt als directeur van de groep Tervuren een kantoor en zeven agentschappen. Blijf veranderen. "Het is belangrijk steeds nieuwe impulsen te krijgen, op het werk maar ook privé. Je moet je continu blijven aanpassen. Dat ik een voltijdse baan én vier kinderen heb, helpt daarbij. Ik ben een betere manager omdat ik kinderen heb, en een betere moeder omdat ik een carrière heb."Na haar studie fiscale wetenschappen aan de Arteveldehogeschool wilde An De May aan de slag bij een van de vier grote consultancybureaus. Ze werkte zes jaar als taxadvisor bij PricewaterhouseCoopers. In 2007 stapte ze over naar het toenmalige Fortis, een van haar klanten bij PwC. Al gauw kwam ze met het bedrijf in de bankencrisis terecht. Nadat het stof was gaan liggen en de bank was omgevormd tot BNP Paribas Fortis, bleek dat haar functie beperkt bleef tot het Belgische niveau, terwijl ze liever internationaal wilde werken. Wouter Torfs zette haar aan het denken. De CEO van Schoenen Torfs nam An De May een jaar onder zijn vleugels voor het project Jonge Managers, Wijze Mentors van de Management Associatie (vMA). "Dat mentorschap met Wouter Torfs, die ik nog altijd als mijn mentor beschouw, is de rijkste ervaring die ik heb gehad. Ik raad iedereen aan een mentor te zoeken. Hij deed me onder meer nadenken over het soort bedrijf waarvoor ik wilde werken, in plaats van alleen te kijken naar de baan. De inhoud van een baan is één zaak, maar te weinig mensen denken na over de vraag voor wie ze willen werken, terwijl je wel elke dag met je werkgever wordt geconfronteerd." Die denkoefening leidde haar in december 2011 naar haar huidige baan als compensation & benefits manager bij Agfa-Gevaert. Daar kreeg ze de internationale focus die ze wilde en kwam ze terecht in een sector met tastbare producten. "Ik hoor de machines draaien wanneer ik aankom op het werk", zegt De May. Met Agfa-Gevaert vond ze ook een bedrijf met waarden die overeenkwamen met de hare. De May, die ook voorzitster van vMA Jonge Managers is, buigt zich bij het Mortselse bedrijf over de internationale bezoldigingsstrategie van Graphics, de businessunit die drukvoorbereidingssystemen voor drukkerijen en digitale systemen voor industrieel drukwerk maakt. Kijk hoe gretig iemand is. "Als we jonge mensen in dienst nemen, kijk ik vooral naar hoe enthousiast ze zijn. Ik let er ook op hoe gretig ze zijn: willen ze meer doen dan wat er van hen wordt verwacht?""Er is geen toekomst in de landbouw. Ga maar iets anders doen." Die raad van zijn vader, zelf een landbouwer, leidde ertoe dat Olivier Debehogne ging werken als marketeer. "Maar ik verkies nog altijd een week intensief werk op de boerderij boven een week Club Med", zegt hij. Na zijn studie aan de Solvay Business School werkte Debehogne vijf jaar voor Accenture. Het consultancybedrijf bleek een uitstekende leerschool, die hem voerde naar verscheidene sectoren en landen voor opdrachten in klantenrelatiebeheer (CRM). In Zweden werkte hij voor een nicotinepleisterproducent, in Italië voor een filiaal van een autofabrikant, in Frankrijk voor een bank en in België voor AXA, Belgacom en De Post (nu bpost). Na die periode van korte projecten die een onderdeel van een groter geheel waren, wilde hij zelf van a tot z een project uitvoeren. Eind 2001 ging hij aan de slag bij Fortis, waar hij de klant weer centraal moest stellen op alle niveaus van het bedrijf. Na vier jaar herhaalde hij die opdracht nog eens in zes andere landen waar de bank actief is. Hij klom er op tot hoofd marketingstrategie. Op zoek naar een functie waar hij al zijn vorige werkervaringen kon samenbrengen, kwam hij in 2011 uit bij Keytrade Bank. "Ik ben zowel verantwoordelijk voor verkoop als marketing. Ik werk tegelijk aan de strategie op lange termijn en aan de resultaten op korte termijn. Ik ben ook lid van het directiecomité." Dat Debehogne een groep met duizenden werknemers inruilde voor een kmo van ongeveer honderd man, bracht hem niet van de wijs. Hij vond bij de internetbank een werkterrein waar hij te maken heeft met big data, de klantervaring, mobiele platformen en de verandering van de banksector. Authentiek vernieuwen. "Je moet erin slagen jezelf heruit te vinden en telkens weer op te veren. Tegelijk moet je authentiek blijven en de dingen doen die je graag doet.""Het is bizar: 11 september 2001 heeft mijn leven veranderd", zegt Laurent Hermoye. Zonder de tragische gebeurtenissen van die dag werkte hij nu misschien in Nice. Na zijn studie handelsingenieur en burgerlijk ingenieur aan de UCL kreeg hij een contract aangeboden bij Accenture. "Ik had getekend in augustus 2001, maar moest er pas in februari beginnen. Dan kwamen de aanslagen en de crisis die eruit voortvloeide. Zo duurde het zes maanden voordat ik aan de slag kon." Om iets onderhanden te hebben, nam Hermoye contact op met een docent die hem een functie had aangeboden aan de Cliniques universitaires Saint-Luc, het academische ziekenhuis in Sint-Lambrechts-Woluwe dat verbonden is aan de UCL. Die baan beviel hem zo erg, dat Hermoye zijn contract met Accenture opzegde. Nadat hij in 2005 zijn doctoraat had afgewerkt, besloot Hermoye ondernemer te worden. Samen met zijn baas bij Saint-Luc kwam hij op het idee Imagilys op te richten. Het tweemansbedrijfje slaagde erin een plaats te verwerven op de markt van software voor de beeldvorming van de hersenen. Het is een nichemarkt, met wereldwijd een tiental ondernemingen die tegen elkaar concurreren. Laurent Hermoye, die ondertussen bleef lesgeven aan de UCL, en zijn in Polen gevestigde collega werken samen met ziekenhuizen in onder meer Lyon, Warschau, Dubai en Athene. Het luie kantje. "Een ondernemer moet een klein lui kantje hebben en veel proberen te verdienen door weinig te werken." BENNY DEBRUYNE & MÉLANIE GEELKENS"Je moet authentiek blijven en de dingen doen die je graag doet"