VIDEOPLATFORM GAAT INTERNATIONAAL

Frederik Neus werkte na zijn studie toegepaste economische wetenschappen aan de UGent en marketingmanagement aan Vlerick een jaar als onderzoeker voor de Vlaamse overheid. Toch wist hij dat hij geen doctoraat zou maken. "Ik hou van vrijheid en flexibiliteit. Ik wilde liever ondernemen." Als student werkte Neus al een businessplan uit en ook als onderzoeker bleef hij daar in zijn vrije tijd mee bezig. Uit een businessplan dat hij met Pieter Mees schreef, is in augustus 2010 Zentrick ontstaan.
...

Frederik Neus werkte na zijn studie toegepaste economische wetenschappen aan de UGent en marketingmanagement aan Vlerick een jaar als onderzoeker voor de Vlaamse overheid. Toch wist hij dat hij geen doctoraat zou maken. "Ik hou van vrijheid en flexibiliteit. Ik wilde liever ondernemen." Als student werkte Neus al een businessplan uit en ook als onderzoeker bleef hij daar in zijn vrije tijd mee bezig. Uit een businessplan dat hij met Pieter Mees schreef, is in augustus 2010 Zentrick ontstaan. Het idee was een YouTube voor bedrijven te maken: een platform waarmee ondernemingen gemakkelijk video's op hun website kunnen plaatsen. De video's moesten afspeelbaar zijn op een pc, een tablet en een smartphone zonder dat ze blokkeren door buffering. In 2011 kwam Zentrick op de markt. Neus, die een tijdlang als zelfstandige had gewerkt voor de verzekeraar Ergo, concentreerde zich vanaf dan op zijn taak als sales- en marketingmanager. Samen met Pieter Mees zet hij ook de strategische lijnen uit. Sinds de oprichting is het bedrijf geëvolueerd. Het onlinevideoplatform is uitgegroeid tot een interactief videoplatform. De technologie van Zentrick heeft aan de video's een laag toegevoegd, waardoor de gebruiker bijvoorbeeld op de objecten in de video kan klikken om ze te kopen. De start-up uit Lochristi heeft drie werknemers. "Het bedrijf is veel internationaler geworden", zegt Frederik Neus. "We zijn nu aanwezig in de Verenigde Staten met consultants in Los Angeles, San Francisco en New York. In Afrika, Zweden en Finland worden onze diensten door een lokaal bedrijf gedistribueerd." Het derde grote verschil met het basisidee is dat Zentrick niet langer een platform is voor wie technisch onderlegd is. "Het is een doe-het-zelfplatform geworden, onder meer voor reclamefilmpjes, e-learningvideo's of marktonderzoekvideo's. Je hoeft geen technische bagage te hebben om in vijf tot tien minuten een video van je bedrijf interactief te maken." Zentrick werkte tot nu toe met een kapitaal van 370.000 euro. In de nabije toekomst wil het 2 miljoen euro ophalen, meer personeel in dienst nemen, blijven zoeken naar partnerschappen met grote bedrijven en interactieve video beter bekend maken. Kill your darlings. Voor Frederik Neus betekent ondernemen de vrijheid eigen beslissingen te nemen en een eigen pad uit te stippelen. "Het leuke is dat je nooit weet wat er op je afkomt. Naarmate het bedrijf groeit, worden de verrassingen groter. We hebben al vaak van ons oorspronkelijke idee moeten afstappen om tot een betere strategie te komen. Als start-up moet je je voortdurend aanpassen."Lucas Decuypere behaalde in zeven jaar drie masterdiploma's: rechten, management en toegepaste economische wetenschappen aan de KU Leuven. Op zijn twintigste richtte hij met een vriend Surion op, een webhostingbedrijfje. "Het was een amateuristische periode, maar voor mij opende het een hele wereld. Ik wist dat ik die richting uit wilde." Nog voordat hij zijn derde diploma behaalde, richtte hij in september 2011 met een vennoot een nieuw bedrijf op. Deze keer was het menens. "Adagio is een bedrijf in onlinemarketing. We startten bescheiden, maar het werd al snel professioneel." Adagio groeit als kool. In mei vorig jaar nam het ondernemersduo zijn eerste werknemer in dienst. Ondertussen zijn er twaalf vaste medewerkers, freelancers, een kantoor in Parijs en binnenkort een in San Francisco. "We zijn nu een digitaal agentschap met drie pijlers. Ten eerste geven we advies over onlinemarketing. Daarnaast doen we design en ontwikkeling, zoals apps maken. En we zorgen er ook voor dat het materiaal bij de klant terechtkomt via e-mailmarketing, advertenties op sociale en mobiele media en contentmarketing." Adagio biedt die drie activiteiten, die doorgaans verspreid zitten over adviseurs, design- en mediabureaus, onder één dak aan. "We merken dat klanten zoeken naar een bureau dat alle drie doet." Een andere verklaring voor de sterke groei is de prestatiegerichte manier van werken: klanten betalen afhankelijk van de resultaten die het werk van Adagio oplevert. Bovendien werkt de start-up efficiënt, waardoor het scherpe tarieven kan aanbieden. "Bij ons vind je geen aparte account- of projectmanagers. We werken in kleine groepjes. Dat gaat snel en efficiënt." Decuypere hoopt dit jaar voor België uit te komen op een omzet van 1 miljoen euro. Het bedrijf is naar eigen zeggen winstgevend en heeft voorlopig geen extern kapitaal nodig. Het mikt vooral op de buitenlandse markten om te groeien. De ondernemer is ook uitgegroeid tot manager. "Ik heb ondertussen een olifantenvel", zegt Decuypere. "Ik heb geleerd dat je moet kunnen slaan en zalven tegenover klanten, zakenpartners of personeel. Je moet gemoedelijk zijn, maar op het juiste moment moet je de juiste beslissing nemen, zelfs al is die niet populair." Met zijn vennoot heeft Decuypere nog een tweede bedrijfje. Webalize is het e-commerceplatform achter bakkersonline.be en slagersonline.be. Onderneem niet als je twijfelt. "Het mooie aan een eigen bedrijf is dat je je zaak ziet groeien en je eigen stempel erop kunt drukken. De keerzijde is dat je vrijwel continu werkt -- zeker twaalf uur per dag -- en continu onder druk staat. Het eist zijn tol in je privéleven en je krijgt er in dit land weinig waardering voor. Je moet absoluut zeker weten dat je het wilt. Als je twijfelt of als je alleen onderneemt omdat je wilt kiezen met welke auto je rijdt, doe je het beter niet."Guillaume Dupont vertelt graag dat zijn loopbaan begon met een fout. Hij hield van talen en besloot vertaler te worden. "Maar ik wist absoluut zeker dat ik niet in die sector wilde blijven", zegt hij. "In het laatste jaar van mijn studie bemachtigde ik een beurs om een MBA te volgen in de Verenigde Staten. Wanneer je dat soort opleiding voltooit, kom je terug met maar één wens: je eigen bedrijf oprichten." Hij deed eerst twee jaar ervaring op als beheerder van een verkooppunt. Daarna opende hij een Shop'n Go-winkel, een franchiseformule van Delhaize. Intussen wist hij het zeker: voeding is zijn meug. "Het is een heel competitieve markt, en daar hou ik van. Je moet altijd top zijn. Bovendien vereist de sector dat je verschillende petjes opzet: financiën, management, creativiteit enzovoort." In 2008 opende Dupont in Brussel zijn eerste Stani Community Bakery, een bakker waar je ook broodjes, soep of slaatjes kunt kopen. Ondertussen opende hij een tweede winkel en eind dit jaar komt er een derde. Dan kan de groei pas echt beginnen. "We zijn van plan de komende drie jaar zes filialen te openen, waaronder een in Parijs, want die stad is een goed laboratorium." Droomt Guilaume Dupont ervan het succesverhaal van Exki over te doen? "We worden zeker door hen geïnspireerd, maar onze groei zal niet zo snel gaan. Ik heb altijd al graag mijn tijd genomen." Als Dupont slaagt in zijn opzet, schrijft hij zijn naam bij in de annalen van zijn ondernemersfamilie. Zijn vader had een franchisewinkel in voeding en begin twintigste eeuw dreef zijn familie de Magasins Thierry, een kledingmerk dat meer dan 200 verkooppunten had in de Benelux en Frankrijk. "Het idee dat kunstje over te doen, houdt me bezig." Bereid je voor en blijf enthousiast. "Als je een zaak wilt starten, begin er dan aan met een goede voorbereiding en doe zo veel mogelijk marktonderzoek. En zorg er daarna voor dat je je enthousiasme bewaart tijdens het hele avontuur."Xavier Jacobs wilde de MacGyver van de huishoudhulp worden, iemand die alle huishoudelijke klussen kon opknappen. "Met dat idee van een homeservice ben ik mijn studie aan het Ichec begonnen." Hij volgde de richting kmo en deed zijn stage in een klein bedrijf. "Die stage was interessant, want ik leverde met mijn werk een zichtbare bijdrage tot het bedrijf. Toch begreep ik dat ik nog niet rijp genoeg was." Om meer ervaring op te doen ging hij werken voor grote bedrijven zoals Masterfoods en L'Oréal. Bij het cosmeticabedrijf werd hij brandmanager van Elsève. "Daar leer je echt wat werken is, met de werkuren en de druk die erbij komen kijken. Maar elk project moest worden goedgekeurd. Ik kon mijn eigen beslissingen niet uitvoeren en kreeg zin zelf mijn vleugels uit te slaan." Jacobs richtte in 2005 Alternate Advertising op, een bvba die advertentiemappen maakte voor fotokopiezaken om er jongeren mee te bereiken. "Maar ik werd ingehaald door de sociale media. Ik heb het bedrijf verkocht voor een symbolische euro." Twee jaar later ging hij aan de slag bij Les As du Placard, een bedrijf dat wandkasten op maat maakt. Hij begon als marketingverantwoordelijke en werd daarna verkoopdirecteur. "In het begin waren we met 49 voor zes verkooppunten. Nu hebben we 102 medewerkers en hebben we veertien winkels." Werken voor een kmo is zijn ding. "Ik kan zelf beslissingen nemen en inschatten welke de effecten daarvan zullen zijn. Je moet risico's nemen en dat is heel stimulerend. De manier van werken is veel sneller, niets lijkt onmogelijk." Bij een kmo moet je creatief zijn. "Bij L'Oréal kostte een reclamespot tussen de 150.000 en 2 miljoen euro. Als ik dat zou opdoen bij As, jaag ik mijn budget voor de komende tien jaar erdoor." BENNY DEBRUYNE & MÉLANIE GEELKENS