'ZOEK EEN ANDERE BLIK DAN DE JOUWE'

Isabelle Tennstedt kon niet wachten tot ze afgestudeerd was om van het bedrijfsleven te proeven. Als student burgerlijk ingenieur natuurkunde (UGent) ging ze voor haar eindwerk een tijd op het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK) aan de slag. Om zich klaar te stomen voor het bedrijfsleven ging ze in 2005 als trainee in dienst bij ING. Ze ging een paar maanden werken in Parijs, leerde de marktenzaal kennen en maakte kennis met zowel de retail- als de bedrijvenpoot van de bank.
...

Isabelle Tennstedt kon niet wachten tot ze afgestudeerd was om van het bedrijfsleven te proeven. Als student burgerlijk ingenieur natuurkunde (UGent) ging ze voor haar eindwerk een tijd op het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK) aan de slag. Om zich klaar te stomen voor het bedrijfsleven ging ze in 2005 als trainee in dienst bij ING. Ze ging een paar maanden werken in Parijs, leerde de marktenzaal kennen en maakte kennis met zowel de retail- als de bedrijvenpoot van de bank. "Het gaf me een ruim beeld van de bankensector en het leerde me flexibel te zijn doordat je met verschillende profielen en bedrijven samenwerkt. Achteraf kon ik de synthese maken." Na vijf jaar bij ING verkaste de Pajottenlandse die in Molenbeek woont naar Bain & Company. "Bij een consultant als Bain leer je skills die je niet in een gewoon bedrijf verwerft: je leert de juiste vragen te stellen waardoor je in een paar weken een specialist kan worden in een business. Je leert ook goed nadenken over die business zodat je op een heel gestructureerde manier verse inzichten kan bieden aan de klant." Na minder dan een jaar wilde ze tastbare resultaten zien en in 2010 ging ze naar BNP Paribas Fortis. "Dat was na de overname. Er waaide toen een frisse wind door het bedrijf: er was een verjonging aan de gang en er hing veel energie. Met mijn team van zes mensen ben ik verantwoordelijk voor alle spaar- en beleggingsproducten. Dat betekent dat wij die kiezen, aftoetsen bij de regulatoren en kijken of ze passen in de portefeuille van onze klanten. Het is boeiende materie waarbij je te maken krijgt met de markten, regelgeving en fiscaliteit." Tennstedt is tweetalig en is samen met Wouter De Stecker (zie hiernaast). Ze is zwanger van haar eerste kindje en ziet zich de komende jaren actief blijven in het retailbankieren. Om zich te ontspannen, gaat ze tafelen met vrienden en tuiniert ze op hun natuurboerderij in het Pajottenland. Omring je met andere karakters. "Als manager delegeer ik veel aan de mensen die me omringen. Ik zoek naar personen die op een bepaald domein kwaliteiten hebben die sterker zijn of die een karakter hebben dat van het mijne verschilt waardoor ze op een andere manier naar de dingen kijken." Op zijn 34ste heeft Wouter De Stecker al een veelzijdig parcours achter de rug. Na zijn studie ingenieur elektromechanica (UGent) ging hij in 2004 aan de slag op de financiële afdeling van de Amerikaanse multinational Procter & Gamble, waar hij zich bezighield met accounting en forecasting. Na twee jaar stuurde P&G De Stecker als hoofd lokale aankoop naar Genève, waar hij een team van vijf mensen leidde. In 2006 werd hij terug naar België gehaald voor een project om de facilitaire diensten (onderhoud, catering, veiligheid,...) in vier fabrieken in Europa uit te besteden. "Begin 2008 kreeg ik de pas gecreëerde verantwoordelijkheid als strategic sourcing manager van financiële diensten. Het ging om het aankopen van financiële diensten die P&G nog nooit eerder op die manier beheerd had." In 2006 begon hij ook aan zijn driejarige bachelor rechten in Gent, gevolgd door een master aan de VUB. Ondertussen volgde hij een tweejarige opleiding tot reisgids bij Karavaan, waar de toekomstige papa zijn partner Isabelle Tennstedt leerde kennen (zie hiernaast), en kocht hij een tankstation dat hij in zijn vrije tijd renoveerde en uitbaatte. Daar ontdekte hij dat hij gebeten was door de ondernemersmicrobe. "Ik merkte dat de kleine contracten waarover ik onderhandelde voor het tankstation me een grotere kick gaven dan de grote contracten bij P&G." In juli 2010 trad de Gentenaar met West-Vlaamse wortels in dienst van de Boston Consulting Group, maar na een klein jaar bij BCG kwam hij via Bryo in een start-upomgeving terecht. Via dit project van Voka om ondernemerschap te stimuleren, kwam hij Cyclocam op het spoor. "Die start-up bestond al een paar jaar, had een mooi product, maar raakte niet voldoende binnen bij de multinationals. Met mijn ervaring bij P&G en als aankoper weet ik precies hoe aankopers bij multinationals denken." Cyclocam maakt hogesnelheidscamera's waarmee operatoren in fabrieken in realtime hun draaiende machines kunnen analyseren. Zo kunnen ze productieproblemen beter oplossen en de productiesnelheid opdrijven. Het bedrijf heeft ondertussen grote multinationals als klant, en staat nu voor de uitdaging explosief te groeien. Cyclocam overtuigde het Vlaams innovatieagentschap IWT daarom om 200.000 euro subsidie te geven om te investeren in de camera's van de volgende generatie. Het Gentse bedrijf, dat dit jaar een half miljoen omzet wil halen, haalde ook geld op bij negen business angels en het investeringsfonds Ark-Angels. Door het oranje, niet door het rood. "Als je ervan overtuigd bent dat een project goed is voor je bedrijf, durf dan buiten de lijntjes te kleuren. Dat betekent niet dat je door het rood moet rijden, maar wel dat je bestaande praktijken in twijfel kan trekken."Van anticellulitiscrèmes naar koekjes. Jessica De Halleux (34) was niet bang voor een professionele ommezwaai. Voor haar telt niet zozeer het product, maar vooral de uitdaging. Marketing is haar passie. "Zelfs voor ik snapte wat marketing precies was, wist ik dat het mijn ding was. Ik houd van uitdagingen, van het idee dat ik door mijn werk een merk kan laten groeien. Vooral in crisistijd wordt het nog interessanter om mensen tot kopen aan te zetten." De Halleux begon haar carrière bij Nivea België, onderdeel van de Duitse groep Beiersdorf. Eerst als junior product manager voor Labello, dan als assistent marketingdirecteur en ten slotte als verantwoordelijke lichaamsverzorging, een job waarin ze onder meer de eerste anticellulitiscrèmes in de markt zette. Ze bleef ongeveer twee jaar in elke functie. "De ideale duur om een segment echt te doorgronden." In september 2010 verkaste ze naar Mondelez, het vroegere Kraft Foods. Sindsdien ging het pijlsnel vooruit met haar carrière. "Bijna té snel." Ze begon als senior brand manager voor de chocoladekoekjes, werd zes maanden later marketingmanager voor de kinderkoekjes en het merk Grany in België, en korte tijd later in Nederland. "Het is erg boeiend om een nieuwe markt, een andere bedrijfscultuur en andere consumentengewoontes te leren kennen. In de toekomst zou ik graag nieuwe landen verkennen, al zie ik mezelf op termijn in België blijven. Het is mijn ambitie om marketingdirecteur te worden bij Mondelez of elders, en om mijn competenties in peoplemanagement te versterken. Misschien maak ik wel een tussenstap in de verkoop, om meer pijlen op mijn boog te hebben. " "Blijf gedreven en enthousiast, maar weet dat marketing meer is dan alleen een communicatieplan of een advertentie uitwerken. Het is ook je analytisch vermogen aanscherpen."Met zijn diploma van de Solvay Business School klopte Yannick Grécourt in 2000 aan bij McKinsey. Hij werkte er voor uiteenlopende sectoren als de farma-industrie, de hightech, de media en de banken. "Wat een voorrecht om als jongeman van 25 te kunnen deelnemen aan strategische vergaderingen met de voltallige top van een groot Bel-20-bedrijf. Die ervaring heeft zonder meer een stempel gedrukt op mijn carrière en beïnvloedt mij tot op vandaag", zegt Grécourt. Hij deed zijn werk graag, maar toch besloot hij in te gaan op het on-off program dat McKinsey hem aanbod. Zo kon hij ervaring opdoen in een bedrijf en daarna zijn baan bij McKinsey weer opnemen. Hij ging aan de slag bij het farmabedrijf Aventis en werd daar al snel benoemd tot operational effectiveness manager. Hij leidde een team van vijf mensen en was onder meer verantwoordelijk voor de ontwikkeling van een nieuw evaluatiesysteem en voor een efficiëntere aanpak van sales en marketing. De fusie tussen Aventis en Sanofi vervulde hem met afkeer. Volgens hem leidde ze tot een politisering van de nieuwe functies. Grécourt keerde terug naar McKinsey en begeleidde er onder meer de strategische herpositionering van een mediagroep en productlanceringen in de medische sector. Tegelijk werkte hij als assistent aan Solvay. Een loopbaan als partner bij McKinsey was niets voor hem. De fervente zeiler houdt ervan iets in gang te zetten en te zien wat de gevolgen zijn. In oktober 2006 maakte hij de overstap naar AstraZeneca. Hij werd er marketingmanager van de cardiovasculaire divisie. "Ik koos bewust voor een functie met een andere inhoud dan wat ik bij McKinsey deed. Een prima zet, zo bleek. Ons team was fantastisch. We voelden dat we aan de toekomst werkten." Onder Grécourts impuls steeg het marktaandeel van de bekende cholesterolverlager Crestor in België met 3,5 procent. Wat later vertrouwde de groep hem de businessunit neurologie toe. Toen zijn zeilmakker Yves Delacollette, de toenmalige CEO van Deutsche Bank België, hem een job aanbood, kon Grécourt onmogelijk weigeren. In de zomer van 2008 trad de jonge vader van twee dochtertjes toe tot het directiecomité van Deutsche Bank. Als directeur marketing en strategie wachtte hem meteen een grote uitdaging: in volle bankencrisis moest hij de communicatie met de klant verbeteren. Ook het marketingbeleid van de bank was zijn domein. Sinds maart 2012 is Grécourt ook chief operating officer van Deutsche Bank. Nog steeds maakt hij er een erezaak van om elke ochtend met zijn dochtertjes bezig te zijn en de balans tussen werk en privéleven in evenwicht te houden. Let op de mens, niet de titel. "Denk erom: de mensen met wie je werkt zijn belangrijker dan een functie, een titel of een sector."CHRISTOPHE CHARLOT, BENNY DEBRUYNE EN MÉLANIE GEELKENS