Ex-Sabeniens bezetten meer en meer topfuncties in de internationale luchtvaart. Het voorlopig laatste voorbeeld in een lange rij is Emmanuel Menu. Hij zet in Brussel namens de Indiërs van Jet Airways de bakens uit. Op 5 augustus vliegt Jet Airways - dat in eigen land een stevige reputatie geniet - vanuit Mumbai naar Brussel en zo verder naar Newark. De eerste plannen dateren van 2005, toen premier Guy Verhofstadt in India zijn opwachting maakte bij de charismatisc...

Ex-Sabeniens bezetten meer en meer topfuncties in de internationale luchtvaart. Het voorlopig laatste voorbeeld in een lange rij is Emmanuel Menu. Hij zet in Brussel namens de Indiërs van Jet Airways de bakens uit. Op 5 augustus vliegt Jet Airways - dat in eigen land een stevige reputatie geniet - vanuit Mumbai naar Brussel en zo verder naar Newark. De eerste plannen dateren van 2005, toen premier Guy Verhofstadt in India zijn opwachting maakte bij de charismatische topman Naresh Goyal. Het ontbreekt Menu beslist niet aan ervaring in de internationale luchtvaart. Op 2 oktober 1989 tekende de Ichec-gediplomeerde zijn eerste arbeidscontract bij Sabena. "Omdat ik droomde van een carrière in het buitenland." Zeven maanden later stond hij voor de vroegere nationale trots al op Afrikaanse bodem om er als directeur diverse lokale Sabenahubs te leiden. Na enkele jaren Brussel (1996-1999), was het opnieuw tijd voor buitenlandse avonturen, met directiefuncties in Spanje en Frankrijk. Nadat de hemelsblauwe vogels van Sabena niet meer vlogen, koos hij tussen 2003 en 2005 voor het Thaise bedrijf CR Asia (industrieel onderhoud, 350 werknemers), waar zijn vader minderheidsaandeelhouder en manager was. "Mijn vader zag zijn pensioen naderen en hij dacht voor de opvolging spontaan aan zijn oudste zoon," vertelt Menu. "Ik onthoud vooral de grote dadendrang en het commitment van de Thais." In 2005 ontkwam hij echter niet langer aan de lokroep van zijn grote liefde: de luchtvaart. In afwachting van een filiaal in Brussel, mocht hij voor Naresh Goyal het kantoor in Londen in goede banen leiden. Nu wordt Londen ingeruild voor Brussel. Jet Airways, marktleider op de Indiase markt en ambitieus op de internationale markt, heeft een hypermoderne vloot (110 vliegtuigen) en een uitstekende dienstverlening aan boord. Op de Belgische markt wordt zowel op zakenlieden, als op toeristen en de uitgebreide Indiase populatie gemikt. "Aan Boeing en Airbus hebben we gezegd dat we zélf de zetels in de vliegtuigen plaatsen," vertelt Menu. "Zelfs in economy zijn we qua comfort uniek in het luchtruim. Ergonomie wordt bij ons van zeer nabij bestudeerd. De ambitie van onze topman is niet mis: bij de top vijf van beste luchtvaartmaatschappijen behoren." IS: is general manager van Jet Airways Continental Europe. VRIJE TIJD: familie, reizen. KCA