Klik. Het schermpje van de Windows Media Streamer opent. Enkele seconden later krijgen we beeld en klank. "Het huis heeft een mooie, volledig aangelegde tuin, een oprit in klinkers, achteraan is er een tuinhuis," vertelt een vastgoedmakelaar. De camera zoemt in op het houten tuinhuis. Vervolgens laat de makelaar ons binnen in de woning. Hij wijst ons op de mooie tegels in de hall, leidt ons via de living ("dankzij de grote ramen is er zowel in de zomer als in de winter veel licht") naar de eiken keuken met inbouwapparaten. We zakken daarna af naar de kelder ("let op de nieuwe ketel") en krijgen tenslotte de badkamer en de slaapkamers ("tiptop in orde") te zien.
...

Klik. Het schermpje van de Windows Media Streamer opent. Enkele seconden later krijgen we beeld en klank. "Het huis heeft een mooie, volledig aangelegde tuin, een oprit in klinkers, achteraan is er een tuinhuis," vertelt een vastgoedmakelaar. De camera zoemt in op het houten tuinhuis. Vervolgens laat de makelaar ons binnen in de woning. Hij wijst ons op de mooie tegels in de hall, leidt ons via de living ("dankzij de grote ramen is er zowel in de zomer als in de winter veel licht") naar de eiken keuken met inbouwapparaten. We zakken daarna af naar de kelder ("let op de nieuwe ketel") en krijgen tenslotte de badkamer en de slaapkamers ("tiptop in orde") te zien. Het bezoekje heeft ongeveer zes minuten geduurd. Het is een virtueel bezoek op de website Immovision. Hoewel we het een knappe internettoepassing vinden, zijn we toch enigszins ontgoocheld: het huis beantwoordt niet aan onze verwachtingen. Op papier - we bedoelen de fiche op het internet - zag het er nochtans veelbelovend uit. We troosten ons met de gedachte dat we, door het vermijden van een nutteloze verplaatsing, veel tijd hebben bespaard. De virtuele huisbezoeken op Immovision illustreren de enorme evolutie die residentiële immosites op korte tijd hebben doorgemaakt. Twee jaar geleden getuigden we in ImmoTrends nog over de kommer en kwel van huizen zoeken op het internet. Het aanbod op de immosites was beperkt en niet up-to-date. De zoekfuncties getuigden van weinig logica. De informatie over de panden was meestal karig, we waren al enthousiast als we een fotootje konden bekijken. Vandaag scoren de meeste residentiële immosites op al deze punten beduidend beter. De meeste, want er blijft nog wel wat kaf tussen het koren zitten. AanbodTijdens onze surftocht kwamen we een twintigtal Belgische residentiële immosites tegen. Bij deze twintig rekenen we niet het grote aantal sites van individuele vastgoedmakelaars. Deze sites zijn in de meeste gevallen niet veel meer dan een digitale brochure van het vastgoedkantoor.Soms vind je er ook het aanbod van de makelaar. Surfende huizenzoekers hebben hier echter niet zo veel aan. Om hun zoekinspanningen te beperken, begeven ze zich liever naar sites die het aanbod van verschillenden makelaars overkoepelen. Een aparte categorie binnen deze koepelsites zijn de virtuele steden die echte inwoners lokken door het aanbod (te koop/te huur) van woningen in de stad op het internet te zetten, vaak gratis. Daarnaast zijn er ook nog enkele lokale sites, vooral in de Ardennen en aan de kust, met een aanbod van vakantiewoningen.Een tiental sites profileert zich als echte landelijke of regionale platformen. Op de meeste van deze immosites vindt u redactionele randinformatie, links naar vastgoed-gerelateerde sites, simulatieprogramma's voor de financiering van de woning enzovoort. Al die bijkomende informatie kan nuttig zijn, maar waar het natuurlijk echt om gaat is de omvang (het aantal panden) en de kwaliteit (aantal en relevantie van de gegevens per pand, zijn de gegevens up-to-date) van de databank.Immoweb scoort met ongeveer 18.000 panden goed qua omvang. Onze gesprekspartners van de concurrerende sites ontkennen niet dat Immoweb hiermee een groot aanbod heeft, maar counteren dat er nogal wat verouderde informatie op Immoweb staat. EasyImmo heeft wekelijks zo'n 21.500 panden in de aanbieding. "Onze databank is echter heel zuiver," zegt Hugues De Waele, die bij Roularta Media Group algemeen directeur gratis pers is (waar ook easyImmo onder valt). "De makelaars betalen immers een bedrag per lead naar een van hun panden. Ze hebben er dus alle belang bij om een huis dat verkocht of verhuurd is van de site te halen." De andere sites halen met moeite 5000 panden. Is dat voldoende? Als je wat kieskeurig te werk gaat, levert een zoekopdracht in een bestand van 5000 panden weinig resultaat op, leert onze ervaring. En omdat een klein aanbod meteen ook wijst op lage inkomsten (want de belangrijkste inkomstenstroom komt van vastgoedmakelaars die hun portfolio op de site zetten), mogen we hardop twijfelen aan de overlevingskansen van enkele van deze kleinere sites (zie kader: "We zijn nog met te veel"). De virtuele rondleiding krijgt navolging 3Minder maar (nog) betere sites, lijkt de toekomst. Beter, omdat het aanbod meer geconcentreerd zal zijn, maar ook omdat de mogelijkheden van het internet beter zullen worden aangewend. Wat mogen we verwachten?De virtuele rondleidingen op Immovision krijgen alvast navolging. Enkele concurrerende sites kondigen gelijkaardige initiatieven aan. "Ja, ik geloof zeker in de mogelijkheden van die virtuele rondleidingen," zegt Christophe Rouseaux, EDP-manager bij Immoweb. "We hebben nu enkele panden op Immoweb staan die je virtueel kan bezoeken, alleen staan ze wat verborgen tussen de rest van het aanbod. Op onze nieuwe site zullen we ze meer in de kijker plaatsen." Ook Hugues De Waele denkt dat de virtuele bezoeken een toekomst hebben. Hij duidt ook op de mogelijke wisselwerking tussen verschillende media: "We maken nu video-opnamen van woningen voor de notarissen. Die beelden worden gebruikt voor Woonwijzer, een programma op de Antwerpse regionale televisie. Maar diezelfde beelden kunnen we vrij eenvoudig bewerken voor gebruik op het internet." Peter Dombret, pers- en communicatieverantwoordelijke van ASP Software, het bedrijf achter de site Immo2000, vindt het daarvoor nog wat te vroeg. "Zodra het breedbandinternet een groter bereik heeft, zie ik wel mogelijkheden," zegt hij. "Een bijkomende vereiste is dat het niet te veel inspanningen van de makelaars vraagt." Ook Roland Wampers, general manager van Immovision, wijst op de terughoudendheid bij de makelaars. "Wij werken samen met een zeventigtal makelaars. Voorlopig hebben we er nog maar vijf kunnen overtuigen van het nut van die virtuele rondleidingen. En slechts twee maken er echt intensief gebruik van." Waar zit het probleem? Wie een huis zoekt, ervaart meteen het de enorme tijdsbesparing van zo'n virtueel bezoek. Makelaars zien echter vooral de kosten (Immovision vraagt 12.000 frank voor een videopresentatie op hun site) en de bijkomende inspanningen. Wat ze vaak vergeten, is dat ook zij kostbare tijd verbeuzelen met het rondleiden van bezoekers die al bij een blik op de hall gezien hebben dat het huis hen niet aanstaat.Een andere, verwante toepassing die opgang maakt is de driedimensionale voorstelling van woningen. Whise, een bedrijf uit Zaventem, ontwikkelt deze toepassing en biedt ze onder meer aan bij Immovision. Vertrekpunt van de 3D-voorstelling is een plattegrond die je begeleidt bij een fotowandeling door het huis. Op sommige plaatsen kan je dankzij een 360°-beeld de volledige kamer in detail bestuderen. Je kunt inzoomen op bepaalde details, het plafond en de vloer bekijken. De meeste sites hebben ook (of werken aan) een service waarbij u via e-mail op de hoogte wordt gehouden van panden die voldoen aan de door u ingegeven criteria. Een uitbreiding van deze service met SMS-berichten ligt voor de hand.Immo en UMTSHoe denken internetspecialisten over de toekomst van vastgoed op het internet? Jo Caudron, executive chairman van het internetbedijf The Reference, voorspelde vorig jaar in ImmoTrends immotoepassingen die het internet koppelt aan de gsm. Blijft hij na de wap-flop geloven in deze mobiele diensten? "Ik ben er nog steeds van overtuigd dat mobiele diensten zullen aanslaan. Wap is om technologische redenen, maar vooral door een slechte marketing, geen succes geworden. Maar er zijn ook heel wat lessen uit geleerd. Ook in immodiensten via gsm blijf ik geloven. Cruciaal voor het slagen van mobiele toepassingen is dat de dienst relevant is in je mobiele functioneren en dat snelheid belangrijk is. Beide criteria gaan op voor vastgoed: huizen jagen betekent doorgaans veel rondrijden met de wagen en de schaarste op de markt zorgt ervoor dat je er snel bij moet zijn. Misschien heb ik vorig jaar niet voldoende benadrukt dat die diensten gebaseerd moeten zijn op een toelating van de gebruiker. Een SMS-berichtje zodra je in de buurt bent van een huis dat voldoet aan je eisen, dat willen de meeste mensen niet omdat dat betekent dat het systeem je constant moet volgen. Maar als je echt op huizenjacht bent is zo'n location based service wel welkom. Als je dan expliciet de toestemming geeft om je op te sporen stoort dat privacy-aspect niet meer." Geert Hannon, senior manager bij het internetbedrijf Valoris, gelooft dat ook UMTS een aantal nieuwe immotoepassingen zal opleveren. "Met UMTS zal het mogelijk zijn dat een immosite, in plaats van een SMS-berichtje, foto's doorstuurt van een pand dat beantwoordt aan jouw criteria. Ik denk dat, gezien de schaarste op de Belgische woningmarkt, daar een markt moet voor zijn. Koopjes zijn direct weg, met zo'n fotobericht kan je sneller gepast reageren." Laurenz Verledens